PVV-minister veegt harde krimp Schiphol vorig kabinet van tafel
Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen dan eerder was voorzien. Waar het vorige kabinet rekende met een reductie naar 460.000 tot 470.000 vluchten per jaar, heeft minister Madlener van Infrastructuur nu een nieuwe bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vluchten gepresenteerd. Volgens de minister zijn de effecten van eerder aangekondigde maatregelen groter dan verwacht.
De definitieve uitkomst kan nog veranderen, omdat de berekeningen worden gecontroleerd. De minister verwacht de resultaten hiervan in het najaar. Madlener presenteerde daarnaast een "definitief maatregelenpakket" om de geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen en de rechtsbescherming van omwonenden te verbeteren. Zo komen er strengere geluidsnormen voor nachtvluchten, waarbij het aantal toegestane vluchten in de nacht wordt teruggebracht van 32.000 naar 27.000. Luchtvaartmaatschappij KLM heeft toegezegd stillere toestellen in te zetten voor nachtvluchten.
Daarnaast zullen vliegtuigmaatschappijen hogere tarieven gaan betalen als ze lawaaiige toestellen blijven gebruiken. KLM en Transavia hebben ook beloofd hun toestellen sneller te vernieuwen, wat extra geluidswinst moet opleveren. Een eerder voorgestelde middagpauze voor twee start- en landingsbanen wordt echter geschrapt.
Het pakket maatregelen wordt nu voorgelegd aan de Europese Commissie om te controleren of alle procedures correct zijn doorlopen. Het kabinet neemt daarna een definitief besluit over de plannen.
Minister Madlener noemt het maatregelenpakket een goede balans tussen de belangen van de omgeving en die van de luchtvaart. "Krimp is niet het doel, maar reductie van geluidshinder. Volgend jaar wordt de geluidbelasting rond Schiphol met 17 procent teruggedrongen," aldus de minister. Hij waarschuwt dat de afspraken met de luchtvaartsector niet vrijblijvend zijn: "Als beloftes niet worden nagekomen, heeft dat gevolgen."