Democraten aan bedelstaf na mislukte campagne: veel geld naar artiesten
De Democratische partij in de Verenigde Staten kampt met een enorme financiële kater na een verloren race om het Witte Huis. Ondanks een recordopbrengst van meer dan 1 miljard dollar, blijft de partij achter met een schuld van naar schatting 20 miljoen dollar. De spectaculaire campagne-uitgaven, met alles van concerten en exclusieve interviews tot peperdure reclamecampagnes, zorgden voor rode cijfers.
Een aanzienlijk deel van de Democratische campagnekosten ging op aan optredens van beroemde artiesten, meldt De Telegraaf. Concerten van onder andere Jon Bon Jovi, Katy Perry, Christina Aguilera en Lady Gaga in belangrijke swing states werden zonder gage gegeven, maar de productiekosten van deze evenementen kostten alsnog tientallen miljoenen. Tegen het einde van de campagne moest een optreden van Alanis Morissette zelfs op het laatste moment worden geannuleerd wegens geldgebrek.
Kamala Harris’ campagne mikte ook op jongere kiezers door zich te verbinden met influencers. Een bureau kreeg 3,9 miljoen dollar om een scala aan populaire online influencers in te schakelen, die positieve berichten over Harris verspreidden. Het bereik onder de jongere doelgroep werd daarmee hip gepresenteerd in de media, maar tegen een aanzienlijk prijskaartje.
Harris en Winfrey: een dure vriendschap
Een ander prijzig onderdeel van de campagne was het interview van Kamala Harris door Oprah Winfrey, gehouden tijdens een zogeheten town hall meeting. De productiekosten hiervoor werden betaald aan Harpo Productions, het bedrijf van Winfrey, wat resulteerde in een factuur van meer dan 1 miljoen dollar. Winfrey ondersteunde Harris ook door haar bij te staan op het laatste campagnemoment in Pittsburgh, in de hoop meer kiezers te trekken.
Daarnaast werd een aflevering van de populaire podcast Call Her Daddy opgenomen om Harris’ bereik onder jonge vrouwen te vergroten. Omdat het transport te duur was, besloot het team om de opname in Washington te doen. De studio werd nagebouwd in een hotelkamer, wat al snel opliep tot zo’n 100.000 dollar.
Advertenties op theaters en bij sportevenementen
De Democratische campagne investeerde naar verluidt 880 miljoen dollar in reclamecampagnes om hun boodschap zo breed mogelijk te verspreiden. Dit bedrag omvatte onder andere opvallende reclames op het futuristische Sphere-theater in Las Vegas en commercials tijdens de NFL-wedstrijden. Vooral de reclame in sportevenementen had als doel om een grotere aantrekkingskracht op mannelijke kiezers te genereren.
De winst van Donald Trump, die zijn campagne met aanzienlijk minder middelen voerde, voegde extra zuur toe aan de financiële misère van de Democraten. Met een sneer op zijn platform Truth opperde Trump dat de Republikeinen de Democratische partij misschien financieel zouden moeten helpen. “We hebben veel geld over omdat onze grootste winst earned media was, en dat kost niets,” zei hij. Met earned media doelde Trump op gratis media-aandacht, waaronder social media-interacties die hij ten volle wist uit te buiten.
Lindy Li, lid van het financiële comité van de Democratische Nationale Conventie (DNC), liet haar onvrede over de campagne-uitgaven blijken en bestempelt de campagne bij Fox News als “een ramp.” De partij blijft met een tekort van naar schatting 18 tot 20 miljoen dollar zitten, ondanks de gigantische investeringen en de inspanningen van de campagneleiders om kiezers in het hele land te mobiliseren.