Onderzoek: elektrische auto's slecht voor milieu
De Deense microbioloog Martin Sommer ligt onder vuur na de publicatie van zijn boek Is mijn leven duurzaam? Hierin beweert hij dat elektrische auto’s een veel grotere impact op de planeet hebben dan vaak gedacht. Volgens Sommer verbruikt een elektrische auto bijna 400% van de jaarlijkse hulpbronnen van een mens, vergeleken met 70% voor een traditionele benzineauto. Deze conclusie zorgt voor veel discussie en kritiek, vooral uit de hoek van groene technologie-experts.
In zijn boek beschrijft Sommer hoe Deense onderzoekers de milieu-impact van verschillende autotypes hebben berekend. Hierbij keken ze niet alleen naar CO₂-uitstoot, maar ook naar hoeveel hulpbronnen een auto verbruikt gedurende zijn levenscyclus. Voor de berekeningen werd een Tesla Model S gebruikt als voorbeeld van een elektrische auto.
Sommer benadrukt dat elektrische auto’s vanwege hun productieproces, vooral de batterijen, aanzienlijk meer grondstoffen gebruiken dan benzineauto’s. Dit stelt volgens hem vragen over hoe milieuvriendelijk deze voertuigen daadwerkelijk zijn.
Felle kritiek uit wetenschappelijke hoek
De conclusies in Sommers boek leiden tot woede bij voorstanders van elektrisch rijden, meldt de Deense website Videnskab. Henrik Wenzel, hoogleraar groene technologie aan de Universiteit van Zuid-Denemarken, uitte scherpe kritiek. “Het is een oppervlakkige en misschien zelfs gevaarlijke presentatie van de gegevens,” zegt hij. “Dit kan mensen doen geloven dat benzineauto’s beter zijn, terwijl dat helemaal niet klopt.”
Critici benadrukken dat de technologie van elektrische auto’s continu wordt verbeterd. Batterijen worden energiezuiniger en het gebruik van hernieuwbare energie bij de productie neemt toe. Hierdoor zou de impact in de toekomst significant kunnen afnemen.
Volgens Sommer is zijn boek niet bedoeld om elektrische auto’s af te kraken, maar juist om consumenten beter te informeren. Hij stelt dat elektrische voertuigen over het algemeen milieuvriendelijker zijn dan auto’s op fossiele brandstoffen, maar dat er nog belangrijke uitdagingen zijn.