Elektrische auto’s hebben vaker pech: Wegenwacht ziet piek in hulpvragen
Het aantal pechmeldingen bij de ANWB blijft gestaag groeien. De Wegenwacht ontvangt jaarlijks ruim 1,35 miljoen hulpverzoeken, wat neerkomt op twee meldingen per minuut. Vooral elektrische auto’s zorgen voor een toenemend beroep op de diensten van de ANWB.
Een doorsneedag levert de ANWB zo’n 3700 meldingen op, een flinke stijging ten opzichte van 2015, toen het aantal hulpverzoeken nog op 1,1 miljoen lag. Om deze groeiende vraag aan te kunnen, probeert de Wegenwacht haar inzet te optimaliseren, zoals via telefonische adviezen.
In 2024 registreerde de ANWB 65.000 pechgevallen met elektrische auto’s. Waar bij brandstofauto’s de accu vaak het probleem is, zijn het bij elektrische voertuigen de banden die voor hoofdbrekens zorgen. "Het snelle optrekken en het zwaardere gewicht van elektrische auto’s zorgen voor snellere slijtage", legt Beij uit bij De Telegraaf. Bovendien gebruiken veel fabrikanten eco-banden om de actieradius te vergroten. "Deze banden zijn dunner en daardoor kwetsbaarder."
Een ander probleem is het gebrek aan reservewielen bij elektrische auto’s. Fabrikanten laten deze weg om gewicht te besparen. "We hebben daarom twee universele wielen ontwikkeld. Die kunnen we monteren zodat mensen naar een garage kunnen rijden. Vorig jaar hebben we die wielen al meer dan 10.000 keer gebruikt", vertelt Beij bij De Telegraaf.
De ANWB speelt ook in op de verduurzaming. Het wagenpark wordt vanaf dit jaar volledig elektrisch, met onder andere twee elektrische trucks. Bovendien heeft de organisatie aanhangers ontwikkeld waarmee elektrische auto’s zonder stroom ter plekke kunnen worden opgeladen.