Tweede Kamer eist actie tegen hoge supermarktprijzen

Nederlandse supermarkten hanteren fors hogere prijzen dan winkels in buurlanden. Dit leidt tot grote frustratie in de Tweede Kamer. Een meerderheid wil dat het kabinet ingrijpt, maar de aanpak is nog onduidelijk. Intussen wekken supermarkten en voedselproducenten woede door een hoorzitting over de prijsverschillen te boycotten, meldt de Telegraaf.
Zelfde producten, maar veel duurder
De Kamer debatteert over de koopkracht van de middenklasse en de snel stijgende prijzen van boodschappen. Een opvallend punt is dat identieke producten in Nederlandse supermarkten duurder zijn dan in buurlanden zoals België of Duitsland.
NSC-leider Pieter Omtzigt wees eerder op een schrijnend voorbeeld. ‘Een potje appelmoes van Hak, gemaakt in Nederland, is bij Albert Heijn in België ruim twee keer zo goedkoop als in Nederland', stelde hij vast.
De prijsverschillen ontstaan doordat fabrikanten zelf mogen bepalen welke prijs ze in verschillende landen vragen. Supermarkten kunnen bovendien geen goedkopere producten uit Duitsland importeren, omdat etiketten per land in de moedertaal moeten zijn.
Tweede Kamer wil ingrijpen
Een Kamermeerderheid wil actie, maar over de oplossing verschillen de meningen. Omtzigt pleit voor afspraken tussen de Benelux-landen om prijsverschillen te beperken. De VVD stelt een QR-code op etiketten voor, zodat consumenten zelf productinformatie kunnen lezen in hun eigen taal. ‘Het is niet uit te leggen dat boodschappen over de grens goedkoper zijn', zegt VVD-Kamerlid De Vries.
D66’er Vijlbrief roept op tot ‘concrete actie’. Ondertussen is de woede bij PvdA-GL groot, omdat supermarkten en voedselproducenten weigeren om in de Kamer uitleg te geven over de prijsverschillen. ‘Dit is een schoffering van de volksvertegenwoordiging', zegt PvdA-GL-Kamerlid Thijssen. ‘Wij willen weten: hoe komt dit en wie wordt hier gierend rijk over de rug van de consument?’
Supermarkten wijzen uitnodiging af
Supermarkten verzetten zich tegen de kritiek. Volgens Albert Heijn is er geen sprake van een weigering. ‘We hebben de commissie uitgenodigd voor een werkbezoek bij Albert Heijn', aldus een woordvoerder. Jumbo liet weten dat het ‘niet gebruikelijk is’ om met concurrenten te overleggen over prijzen.
Een anonieme bron uit de supermarktbranche begrijpt de afzegging. ‘De verkiezingscampagne is blijkbaar begonnen. Producenten en supermarkten willen zich niet laten uitspelen, want ze moeten nog jarenlang samenwerken.’ De druk op het kabinet blijft echter toenemen. De vraag is of er nu eindelijk iets gaat veranderen.