Tv-presentatrice steunt Franse boeren: ‘Genoeg is genoeg’

De bekende Franse presentatrice Karine Le Marchand ontpopt zich ook steeds meer als een uitgesproken influencer met een missie. Met haar officiële entree op TikTok wil ze niet alleen nepaccounts bestrijden, maar ook jongeren aan het bewegen krijgen én aandacht vragen voor de positie van Franse boeren. “Genoeg is genoeg,” zegt ze in een video die inmiddels al duizenden keren is bekeken.
Le Marchand presenteert sinds 2009 het populaire programma L’amour est dans le pré op M6, waarin boeren op zoek gaan naar de liefde. Oftewel: de Franse versie van Boer Zoekt Vrouw. Daarmee werd Le Marchand een boegbeeld van het plattelandsleven in Frankrijk. Op sociale media was ze al zeer actief, vooral op Instagram. TikTok had ze lang links laten liggen, tot nu.
“Er zijn heel veel nepaccounts op TikTok, sommige met tientallen miljoenen volgers. Daarom heb ik besloten om hier officieel te komen,” zegt ze in haar eerste TikTok-video. Ze wil haar identiteit beschermen, maar grijpt de kans ook aan om haar boodschap breder uit te dragen.
Niet voor de dansjes, wel voor de boeren
Karine Le Marchand gebruikt haar bekendheid vooral voor een andere zaak die haar nauw aan het hart ligt: de Franse boeren. Tijdens het Salon de l’Agriculture trok ze samen op met vertegenwoordigers van supermarkten en de voedingsindustrie om een nieuw label aan te kondigen. Dat label moet lokale producten meer onder de aandacht brengen en boeren beter belonen voor hun werk.
De steun van Le Marchand komt op een moment dat Franse boeren steeds luider protesteren tegen lage prijzen, hoge lasten en toenemende regelgeving. Door haar rol in L’amour est dans le pré is ze voor veel Fransen hét gezicht van het boerenleven geworden. En dat imago benut ze nu ten volle.
Met haar nieuwe TikTok-aanwezigheid en duidelijke standpunten over eerlijke beloning en lokale consumptie, verbindt ze traditionele Franse waarden met moderne sociale media.