Amerikaanse dienst tegen desinformatie gesloten: ‘Censureerde eigen burgers’

De Amerikaanse overheid heeft besloten om een omstreden dienst te sluiten die buitenlandse desinformatie moest bestrijden. De zogeheten Global Engagement Center (GEC), opgericht in 2016, wordt opgeheven. Volgens minister Marco Rubio is dat goed nieuws voor de vrijheid van meningsuiting.
‘Onder de vorige regering gaf deze dienst, die belastingbetalers meer dan 50 miljoen dollar per jaar kostte, miljoenen dollars uit om de stemmen van Amerikanen die ze zouden moeten dienen actief het zwijgen op te leggen en te censureren’, verklaarde Rubio. ‘Daar komt vandaag een einde aan.’
Opgericht tegen buitenlandse propaganda
De GEC werd opgericht om nepnieuws en buitenlandse propaganda, met name uit Rusland en China, tegen te gaan. In de praktijk werd de dienst echter al snel onderwerp van kritiek. Vooral Republikeinen beschuldigden de instantie ervan dat ze ook Amerikaanse burgers in de gaten hielden en politieke meningen onderdrukten.
Volgens critici was de GEC niet alleen bezig met het bestrijden van buitenlandse invloeden, maar bemoeide het zich ook met binnenlandse meningsvorming.
Elon Musk uit felle kritiek
Ook ondernemer Elon Musk sprak zich herhaaldelijk uit tegen de werkwijze van de GEC. Als bondgenoot van president Donald Trump beschuldigde hij de instantie ervan zich schuldig te maken aan censuur van Amerikaanse burgers.
De dienst kwam vaker onder vuur te liggen bij het blootleggen van banden tussen overheidsinstanties en sociale mediaplatforms. Die zouden samen ‘ongewenste informatie’ proberen te verwijderen of te verbergen.
Republikeinen grijpen in
Met het besluit om de dienst op te heffen, geven de Republikeinen gehoor aan jarenlange zorgen over politieke beïnvloeding. Volgens Rubio is het beëindigen van de GEC noodzakelijk om de grondrechten van Amerikanen te waarborgen.
‘Vrijheid van meningsuiting is geen privilege dat de overheid mag toekennen of afnemen’, aldus Rubio. Hij benadrukt dat het beschermen van de democratie begint bij het vertrouwen in vrije uitwisseling van informatie – zonder inmenging van de staat.
Kosten en controle
De dienst kostte jaarlijks meer dan 50 miljoen dollar aan belastinggeld. Het geld werd deels ingezet voor online campagnes en samenwerkingen met media om desinformatie tegen te gaan. Nu komt daar een einde aan.