Jetten 'leeft mee' met Ter Apel tijdens bezoek, maar oppert geen remigratieplan als oplossing

Premier Rob Jetten heeft woensdagavond het aanmeldcentrum in Ter Apel bezocht. De D66-premier wilde met eigen ogen zien hoe de situatie daar is. Ook sprak hij met vrijwilligers die op en rond het terrein helpen. Het aanmeldcentrum kampt opnieuw met grote drukte. Volgens betrokkenen moeten nog altijd mensen buiten blijven omdat de opvang vol zit. Jetten zegt dat het kabinet werkt aan extra opvangplekken, maar noemt geen datum waarop de problemen zijn opgelost. Daarnaast worden bewezen oplossingen als een asielstop en remigratie niet besproken.
‘We zijn hard aan het werk om veel meer opvangplekken te organiseren zodat de druk hier in Ter Apel eraf gaat. Maar zolang dat nog niet is geregeld zijn vrijwilligers van Het Rode Kruis en Vluchtelingenwerk elke dag hard bezig om de situatie op het voorterrein zo goed mogelijk te organiseren’, zei de premier volgens RTV Noord.
Jetten hoopt dat de druk op Ter Apel de komende maanden afneemt. Hij wijst daarbij op het nieuwe Europese migratiepact. Volgens hem worden de eerste effecten daarvan langzaam zichtbaar. De premier zegt dat zijn bezoek hem extra motivatie geeft om andere gemeenten te bellen. Volgens hem is het niet uit te leggen dat Westerwolde de opvangdruk vrijwel alleen moet dragen.
Het kabinet wil volgens Jetten niet blijven werken met tijdelijke noodgrepen. Er moeten locaties komen die langer bruikbaar zijn. ‘We willen van die noodgrepen af, we willen goede plekken waar we maanden, zo niet jaren mee vooruit kunnen. Om dat goed te organiseren, voeren we nu gesprekken met gemeenten.’
Toch wil de premier geen harde datum noemen. Volgens hem leidt dat alleen tot teleurstelling als die deadline niet wordt gehaald. ‘Want dat leidt weer tot nieuwe teleurstelling en cynisme. Dit werkbezoek helpt wel om al die burgemeesters weer een belletje te geven en te vertellen wat ik hier heb gezien en ze te vragen te helpen.’





















































