Naast zijn acteercarrière heeft Atkinson elektrotechniek gestudeerd en geldt hij als een groot auto-liefhebber. Hij was dan ook een vroege gebruiker van de elektrische auto's, schrijft hij in The Guardian. Maar ondertussen voelt hij zich 'steeds meer gedupeerd'.
Daarom maakt hij zich grote zorgen over het besluit van Groot-Brittannië om, net zoals de Europese Unie, de verkoop van nieuwe diesel- en benzineauto's verbieden. Dit zal vanaf 2030 gebeuren. Maar Atkinson is een felle tegenstander van deze maatregel, omdat volgens hem niet alle aspecten goed zijn doordacht.
Niet duurzaam
Volvo heeft namelijk erkend dat de broeikasuitstoot bij de fabricage van zijn elektrische auto's 70 procent hoger ligt dan bij een benzine-variant, schrijft Atkinson. Dit komt door de loeizware lithium-batterijen, die veel aardmetalen en energie nodig hebben om gemaakt te worden. Als klap op de vuurpijl gaan deze batterijen slechts tien jaar mee.
Daarom noemt Atkinson het een 'perverse keuze' om vanwege de klimaatambities een verbod op nieuwe fossiele auto's in te stellen. Daarnaast is zo'n batterij voor vrachtwagens 'totaal kansloos' door het hoge gewicht, stelt de acteur.
Weliswaar zijn onderzoekers momenteel druk bezig om betere, duurzame batterijen te ontwerpen, erkent Atkinson. Maar volgens hem zal het nog jaren duren voordat zo'n nieuwe batterij op de markt kan worden gebracht. In de tussentijd zullen autofabrikanten dan al 'miljoenen te zware auto's met snel verouderde batterijen hebben gefabriceerd'. Waterstof is ook een optie, stelt Atkinson, maar ook daar loert het gevaar dat de fabricage weinig duurzaam is.
Oude auto rijden
Ondertussen moet er volgens Atkinson een andere oplossing worden gevonden. Volgens hem heerst er een cultuur waarbij oude auto's veel te snel worden ingewisseld. Dit is weinig duurzaam, stelt hij, omdat de productie van auto's veel energie en grondstoffen met zich meebrengt. Daarom stelt hij voor om niet te snel je oude auto in te wisselen, omdat deze vaak nog wel even meekan.
Volgens Atkinson is het voor veruit de meesten nog veel te vroeg om over te stappen op een elektrische auto. Deze dag zal ooit wel komen, besluit hij, maar nu nog niet om praktische redenen.