In oktober bereikten de Europese Commissie, de lidstaten en het Europees Parlement al een akkoord op het aanstaande verbod, alleen moest het Europese Parlement nog wel definitief ermee instemmen. Dit is nu gebeurd.
Timmermans kan zijn geluk niet op. In het parlement zegt hij: "Overgaan op elektrisch rijden is veruit de efficiëntste manier om de CO2-uitstoot naar nul te brengen. Luister naar de Europese autofabrikanten: veruit de meeste willen dit, en ze zullen zelfs sneller hun auto's elektrisch maken dan 2035."
Ook verzekert Timmermans dat de Europese Unie zelf batterijen gaat produceren, en om hiermee de Europese onafhankelijkheid aan China "en andere landen in de wereld die onvriendelijk zijn naar onze belangen" verkleinen.
De Europese Unie gaat dus alle alle benzine- en dieselauto's in de ban doen. Dit zal stapsgewijs gebeuren. Zo is er in 2030 een laatste trede: dan worden de uitstootnormen voor nieuwe auto's flink aangescherpt. Autofabrikanten mogen dan nog wel benzine- en dieselauto's produceren, maar de CO2-uitstoot moet maar liefst 55 procent minder zijn dan het jaar ervoor. Bovendien de autofabrikanten dit alleen doen als ze tegelijkertijd ook voor 25 procent aan emissievrije of hybride voertuigen produceren, schrijft De Telegraaf.
Maar vanaf 2035 is het einde echt in zicht: nieuwe CO2-uitstotende auto's mogen dan officieel niet meer worden verkocht. Toch zal er een uitzondering voor kleine autofabrikanten worden gemaakt. Naar verluidt zullen vooral luxemerken als Ferrari en Lamborghini baat hebben bij deze uitzonderingsregel.
Uitbuiting en kinderarbeid in Afrika
Eerder berichtte NieuwRechts over de schaduwzijde van de westerse verduurzaming. Voor herlaadbare batterijen zijn namelijk koper en kobalt nodig, maar dit wordt momenteel opgegraven in gevaarlijke mijnen in Afrika. Onderzoeker Siddharth Kara heeft vastgelegd hoe Chinese mijnbedrijven de lokale bevolking uitbuiten en misbruiken, en zelf monsterwinsten boeken.
Bovendien gaat de mijnwinning voor 'groene' energie gepaard met enorme milieuschade in Congo. Daarom toont Kara zich kritisch: "We moeten niet overgaan op het gebruik van elektrische voertuigen ten koste van de mensen en het milieu van één van de meest onderdrukte en verarmde uithoeken van de wereld."