Flinke twijfels over UNICEF-onderzoek naar vlees- en vliegreclames
Het werd maandag door tal van media als groot nieuws gebracht: Jongeren willen geen fossiele brandstof en ook geen reclames meer voor vlees en vliegreizen. Maar er is ook kritiek op het onderzoek dat door de UNICEF werd uitgevoerd. Zo vraagt geograaf Hans van Tellingen zich af of de steekproef wel zo representatief is.
UNICEF stelt dat in Nederland onderzoek is gedaan onder 361 jongeren die naar aanleiding van een social media campagne een reactie achterlieten en een vragenlijst invulden over onderwerpen als klimaatverandering, oorlogen in de wereld en armoede. Daaruit selecteerde men een groep van in totaal 31 jongeren die naar een focusgroep kwamen. Tijdens groepsgesprekken zijn de uitkomsten van het vooronderzoek besproken en zijn er vervolgens definitieve adviezen geformuleerd.
UNICEF stelt dat de groep respondenten “een brede afspiegeling van de jongeren in Nederland” is en “gevarieerd in gender, leeftijd, opleiding en woonplaats”.
Maar geograaf Hans van Tellingen, tevens actief voor BVNL, vraagt zich af in hoeverre het onderzoek representatief is. ‘Alleen als je een representatieve steekproef neemt onder de populatie is een onderzoek representatief’, schrijft hij op X. ‘Als je, en daar lijkt het op, mensen uit zichzelf laat aanmelden, heb je per definitie een gekleurde respons. Dan reageren voornamelijk mensen die het eens zijn met vooringenomen stellingen. Ja, dit is mijn vak.’