'Graaiflatie' verkozen tot woord van het jaar: dit is wat u erover moet weten
De hoofdredacteuren van de Dikke van Dale hebben dinsdag bekend gemaakt wat het woord van 2023 is: graaiflatie. 'De inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen', aldus de betekenis volgens Van Dale.
Onderzoekers van de Rabobank hebben eerder dit jaar kunnen aantonen dat 'graaiflatie' een bestaand fenomeen is. Het Nederlandse bedrijfsleven slaagt er namelijk goed in om stijgende kosten te verhalen op klanten door de inflatie flink door te berekenen in de prijzen.
'Wanneer bedrijven hun verkoopprijzen niet verder hadden verhoogd dan minimaal noodzakelijk zou zijn geweest om hun winst op peil te houden, dan had de stijging van afzetprijzen in 2022 theoretisch gezien 2,2 procentpunt lager kunnen uitpakken', schrijven de onderzoekers in hun rapport.
Volgens de onderzoekers heeft de graaiflatie kunnen plaatsvinden door onder meer de crises van afgelopen jaren - de coronacrisis en bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne. Deze ontwikkelingen zorgden voor de nodige inflatie in het Westen. Het bedrijfsleven heeft veel van de inflatie kunnen compenseren door de prijzen voor de klanten omhoog te gooien.