Merk gebruikt non-binaire man om bikinilijn te promoten
Het Australische kledingmerk Bonds heeft woede op zijn hals gehaald door een non-binaire man in te zetten voor een bikinicampagne. 'Nog een bedrijf waar ik nooit meer wat van hoef te kopen', luiden reacties op sociale media.
Bonds zet Mikey, een non-binaire man van 1,99 meter met een baard en 'they/them'-voornaamwoorden, in om zijn nieuwe bikinilijn te promoten. Dit is het kader van een nieuwe Pride-campagne voor 2024. De Retro Rib™ Seamless Tonal Hi Bikini kost ongeveer 22,30 euro.
Ook transgenders, dragqueens, homo's, biseksuelen en panseksuelen worden ingezet voor de Pride-campagne, meldt Daily Mail. Hierdoor zijn meerdere biologische mannen te zien met vrouwenondergoed aan.
Maar dit leidt tot woedende reacties van klanten. Op sociale media spreken ze hun verontwaardiging uit. Sommigen zeggen dat ze vroeger wel winkelden bij Bonds, maar dat dit nu verleden tijd is. 'Een man in vrouwenkleding is gewoon niet om aan te zien', luiden reacties. 'Al mijn producten van Bonds gaan direct de prullenbak in.'
Ook feministe Carline Franssen toont zich kritisch. 'Consumenten pikken het niet meer als harige mannen gebruikt worden om reclame te maken voor BH’tjes', reageert ze via X.
A man is the new face of Bonds, the #1 women's underwear brand in Australia pic.twitter.com/r3saUJhz4m
— End Wokeness (@EndWokeness) February 7, 2024
Vorig jaar leidde biermerk Bud Light al een miljardenverlies omdat het voor een reclamecampagne in zee ging met een transvrouw. Ook de merken Seafolly en Honey Birdette kregen vorig jaar flinke kritiek omdat ze mannen lieten poseren in hun nieuwe vrouwenkleding.