Hoe neutraal zijn banken? Klanten worden steeds vaker overmatig gecontroleerd
Consultancybureau KPMG heeft in opdracht van het ministerie van Financiën onderzoek gedaan naar de ervaringen van klanten met banken en betaalinstellingen. Uit dit onderzoek blijkt dat een deel van de klanten overmatige controle en discriminatie ervaart. Volgens de onderzoekers zegt 6 procent van de ondervraagden gediscrimineerd te zijn, terwijl nog eens 3 procent aangeeft dit niet zeker te weten. Uit de gesprekken blijkt dat het relatief vaak gaat om mensen met een niet-westerse achtergrond en jongeren.
Mensen ervaren het vaakst problemen als zij iets rond een hypotheek willen regelen, een vraag stellen aan een bank, of een bankrekening willen openen of sluiten. Het "overdreven" aantal vragen dat banken stellen over betalingen, wordt ook als discriminerend ervaren.
Een voorbeeld uit het onderzoek betreft een Russische vrouw die sinds de invasie in Oekraïne elke dag vragen krijgt van haar bank. Eén van de vragen was wat haar relatie met de supermarkt was en of ze kon bewijzen dat ze echt boodschappen had afgerekend.