Worden blanke mannen geweerd uit reclamespotjes?
Oplettende tv-kijkers trekken aan de bel. Volgens hen lijken grote bedrijven steeds vaker blanke mannen te weren uit hun reclamespotjes. Gemengde koppels lijken nu vooral de norm: een blanke vrouw en een donkere man. Het gaat om merken als Coca Cola, Nike, Lego, Nivea, CenterParks, Aldi, Tinder en veel bekende kledingmerken.
De onderstaande video geeft een overzicht van de recente reclames met gemengde koppels. Telkens is een blanke vrouw met een donkere man te zien. Dit leidt tot verbaasde reacties op sociale media: 'Houden grote bedrijven niet meer van blanke mannen?'
Big brands don't like white man? pic.twitter.com/pBZl5fas92
— RadioGenoa (@RadioGenoa) June 3, 2024
In het verleden hebben grote bedrijven wel vaker de aandacht getrokken met een opvallende casting in hun reclames. Zo veroorzaakten bikini- en lingeriemerken vorig jaar flinke ophef door non-binaire mannen als model te gebruiken voor hun nieuwe dameskleding.
Sinds twee jaar zijn blanke acteurs verboden in reclames en advertenties in Nigeria. Zelfs buitenlandse stemacteurs zijn verboden. Met dit beleid wil de regering lokaal talent stimuleren.