Nijmeegse Vierdaagse ook al niet genderinclusief, aldus LHBTI-organisatie
De Nijmeegse vierdaagse dat jaarlijks sinds 1909 plaatsvindt moet meer inclusief voor de LHBTIQ-gemeenschap en met name non-binaire mensen worden, vindt de voorzitter van de Roze Woensdag Igor van der Vlist. Volgens van der Vlist is het cruciaal dat bij de inschrijving van de vierdaagse voortaan mensen naast man of vrouw, ook voor "een andere gender" of x moeten kunnen kiezen.
Tijdens de aanmelding van de vierdaagse moet je aangeven of je man of vrouw bent. Maar, dit is volgens de Nijmeegse stichting Roze Woensdag problematisch voor non-binaire mensen die zich niet identificeren als man of vrouw. Roze Woensdag geeft aan op hun eigen website dat "het als doel heeft om gedurende het hele jaar zichtbaarheid te creëren voor de LHBTIQ+ gemeenschap in Nijmegen en omstreken".
Vierdaagse moet ook voor non-binairen worden, vindt Roze Woensdag-baas: ‘Dit is niet meer van deze tijd’ https://t.co/ow6qMko79O
— De Gelderlander (@dgnijmegen) July 17, 2024
Volgens de Roze Woensdag is het hoogtepunt van het onder de aandacht brengen van discriminatie van de LHBTIQ+ gemeenschap de Roze Woensdag, tijdens de vierdaagse. De Roze Woensdag pleit voor een aparte aanmeldingscategorie voor non-binaire mensen. Het enthousiasme hiervoor blijft uit bij de organisatie van de vierdaagse. Voorzitter van der Vlist reageert hierop: "ik was best boos over de reactie van de wandelorganisatie". Volgens hem is het niet meer van deze tijd dat men zich slechts als man of vrouw kan aanmelden.
Belangrijk is om te vermelden dat non-binaire mensen niet worden uitgesloten van deelname tijdens de vierdaagse. De organisatie stelt zich verder ook niet negatief op tegen non-binaire mensen. Hiermede kan men zich afvragen of de ophef van de Roze Woensdag daadwerkelijk terecht is. De Roze Woensdag spreekt zich uit tegen discriminatie van de LHBTIQ+ gemeenschap, en van non-binaire mensen specifiek in dit geval. Met de snel toenemende aantal "gender identiteiten" in deze gemeenschap zou men zich kunnen afvragen of organisaties zich hier constant aan kunnen aanpassen en of dit zelfs wenselijk is. Een ding is zeker, de Roze Woensdag heeft aandacht weten te creëren voor hun boodschap. Of dit uiteindelijk tot meer of minder weerstand zal leiden, dat is nog maar de vraag.