Steeds meer winkelketens vallen om
Met het faillissement van Game Mania verliest de winkelstraat wederom een bekende naam. De gamewinkel sluit aan op een steeds langer wordende lijst van bedrijven die recent failliet zijn gegaan. Inflatie, toenemende concurrentie en een gebrek aan aansluiting met hun klanten spelen deze ketens parten, vertelt een retailspecialist bij NU.nl.
In de afgelopen twaalf maanden verdwenen meerdere grote namen, waaronder Bristol, Esprit, Handyman, Perry Sport, Aktiesport, BCC, Big Bazar en Scotch & Soda. Sommige ketens maakten een doorstart, maar dat bleek vaak geen garantie voor succes, zoals blijkt uit het dubbele faillissement van kledingmerk Scotch & Soda.
Volgens Dirk Mulder, retailspecialist bij ING, zijn er meerdere oorzaken voor de problemen in de retailsector. Een belangrijke factor is de schade die tijdens de coronacrisis werd opgelopen. Winkeliers zagen hun inkomsten dalen tijdens de lockdowns, terwijl de vaste kosten bleven doorlopen. "Veel retailbedrijven hebben een flinke tik opgelopen omdat ze weinig omzet hadden, maar de kosten bleven bestaan," aldus Mulder.
Nadat de coronabeperkingen werden opgeheven, trokken veel consumenten de portemonnee en werd er meer uitgegeven. Deze opleving duurde echter niet lang. "Er volgde al snel een periode van hyperinflatie, waardoor winkeliers te maken kregen met stijgende huurprijzen, hogere inkoopkosten en oplopende lonen," legt Mulder uit.