Soros koopt meer dan 200 radiostations weken voor Amerikaanse verkiezingen
De links activistische miljardair George Soros heeft Audacy, de op één na grootste keten van radiostations in de VS gekocht. Audacy bestaat uit tweehonderdtwintig radiostations waarmee maandelijks honderdvijfenzestig miljoen luisteraars worden bereikt. De aankoop valt op zijn minst op kort voor de Amerikaanse verkiezingen.
Nek-aan-nek race tijdens de verkiezingen
Sorros maakt er geen geheim van aan welke kant van het politieke spectrum hij staat. Nu de Amerikaanse presidentsrace tussen Trump en Harris nek-aan-nek lijkt te gaan, wordt er vanuit Republikeinse zijde kritiek op de aankoop geleverd. Sorros wordt ervan door sommige Republikeinen beschuldigd de verkiezingen te willen beïnvloeden. Sommige Republikeinen zijn bang dat Sorros conservatieve geluiden op de radio zal willen censureren, vertelt een bron aan de New York Post. Het Republikeinse Congreslid in Texas, Chip Roy, waarschuwde afgelopen april al voor de mogelijke gevaren van de overname door Sorros.
De Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC), de organisatie die verantwoordelijk is voor het reguleren van communicatie via de radio en televisie, heeft afgelopen week de aankoop goedgekeurd. De commissie bestaat uit drie Democraten en twee Republikeinen, waardoor de drie Democraten de Republikeinen konden overstemmen, aldus de New York Post.
Een woordvoerder van de FCC geeft aan dat "geen beslissing definitief is totdat de FCC een beslissing openbaar presenteert, dat is nog niet gebeurd". Daarmee is er nog een kleine kans dat de beslissing kan worden teruggedraaid, al lijkt de kans daar klein op.
Meten met twee maten
Volgens de federale communicatiewetgeving in Amerika mag een FCC-licentie voor maximaal vijfentwintig procent in handen zijn van buitenlandse eigenaren. Het bedrijf van Soros, de Soros Group, geeft aan dat ze dit percentage overschrijden. Toch lijkt het er nu op dat de FCC dit door de vingers ziet. Volgens Roy is dit meten met twee maten.