Meer boetes, lagere snelheid: flitspalen domineren het verkeer
Flitspalen worden voortaan ook ingezet op wegen waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. Dit besluit volgt op een succesvolle proef in Amsterdam, waar zowel vaste als verplaatsbare flitspalen werden ingesteld op deze snelheid. Het Openbaar Ministerie (OM) stelt dat de palen effectief zijn gebleken om snelheidsovertredingen te verminderen.
Sinds eind vorig jaar geldt in 80 procent van de Amsterdamse wegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Uit de proef bleek dat de gemiddelde snelheid op deze wegen met vijf procent is gedaald, en op rechte stukken zelfs met tien procent. Het doel: een veiliger verkeer en minder verkeersslachtoffers.
Tijdens de proefperiode werden in drie maanden tijd bijna 40.000 boetes uitgedeeld, wat neerkomt op gemiddeld 320 boetes per dag. De proef leidde tot een forse stijging in het aantal verkeersboetes in de hoofdstad. In de eerste vier maanden van dit jaar werden er nog ongeveer 23.000 boetes uitgeschreven. Na de invoering van de flitspalen steeg dit naar bijna 60.000 in dezelfde periode.
De proef wordt nu landelijk uitgerold. Ook andere steden nemen stappen om de maximumsnelheid op grote schaal te verlagen. In Rotterdam gaat de snelheid in 115 straten vanaf 2025 omlaag naar 30 kilometer per uur. Den Haag wil vóór 2030 op 110 wegen de snelheid verlagen. Het gebruik van flitspalen zal daar naar verwachting ook bijdragen aan handhaving.
Hoewel de snelheid in Amsterdam aanzienlijk is gedaald, is het effect op het aantal verkeersongelukken nog niet duidelijk.