DPG Media wint 'Big Brother Award' vanwege 'intensief tracken en profileren van miljoenen gebruikers'
![dpg dpgmedia](https://images.nieuwrechts.nl/artikel-foto/2899d13052c02672b186078df9587fc7/dpg.jpg)
DPG Media en minister Heinen van Financiën zijn bekroond met de Big Brother Award, de jaarlijkse prijs van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom voor de grootste privacyschenders van Nederland.
Datahandel DPG Media
DPG Media ontving de expertprijs vanwege het intensief tracken en profileren van miljoenen gebruikers. Volgens de jury schendt het mediabedrijf de AVG-richtlijnen: “De wet geeft mensen controle over hun persoonsgegevens, maar dat gebeurt hier niet,” aldus het juryrapport.
De kritiek richt zich op het gebrek aan transparantie over dataverzameling en gebruik. De jury stelt dat DPG Media via e-mailadressen klantprofielen koppelt met andere bedrijven, zoals bouwmarkten, waardoor persoonlijke gegevens worden gedeeld zonder dat gebruikers hiervan op de hoogte zijn.
Bovendien bewaren advertentiepartners van DPG Media volgens de jury surfgegevens tot wel tien jaar. “Zelfs wij waren verbaasd over deze praktijk,” meldt het rapport. Ook wordt vraagtekens gezet bij de journalistieke onafhankelijkheid van DPG Media: “Wat goed is voor het bedrijf, is niet per se goed voor de maatschappij.”
Privacyschending minister Heinen
Minister Heinen won de publieksprijs vanwege zijn beleid rond de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Volgens Bits of Freedom leidt de wet tot discriminatie en schending van privacy door banken.
De burgerrechtenbeweging eist dat de minister de wet aanpast: “Financiële instellingen mogen niet langer een perverse prikkel hebben om klanten te discrimineren en betalingen te blokkeren,” aldus Bits of Freedom.