De vraag voor een kleinere publieke omroep is groot bij links én rechts, blijkt uit een onderzoek van Timbro. Maar liefst 92 procent van de ondervraagden vindt dat comedyshows, datingshows en realityshows voortaan niet meer van belastinggeld hoeven te worden geproduceerd.
Ook vinden velen dat het inkopen van sportevenement zoals het WK voetbal en de Olympische Spelen mag best worden overgelaten aan de commerciële omroepen.
Uit het onderzoek komt eveneens naar voren dat Zweedse kijkers vooral hechten aan journalistieke programma's, documentaires en nieuwsuitzendingen. Ruim driekwart van de ondervraagden vindt dat de publieke omroep zich aan deze taak moet wijden. Dit wordt op ruime afstand gevolgd met sportwedstrijden (34 procent) en dramaseries (33 procent).
Als het dus aan de Zweedse kijker ligt, worden publieke zenders flink uitgedund. Maar ook op journalistiek vlak is er ruimte voor verbetering. Uit een recente enquête blijkt dat de helft van de Zweedse kijkers de nationale televisie te links vindt. Vooral onder rechtse en conservatieve kiezers is de onvrede groot. Linkse Zweden zijn daarentegen erg tevreden over de nationale berichtgeving.