In de nacht van dinsdag op woensdag is er een enorme brand ontstaan op het grote vrachtschip Fremantle Highway, in de Waddenzee. Daarbij is één bemanningslid overleden; 22 anderen zijn gewond geraakt. De brand ontstond doordat de accu van de elektrische auto vlam vatte. Gevreesd wordt dat de brand nog dagen kan duren.
Woensdag probeerde de brandweer het vuur al de hele dag te blussen, maar dit ging moeizaam omdat de brand ook was overgeslagen naar de batterijen van andere elektrische auto's.. "Het schip staat bijna letterlijk roodgloeiend, het is een ongecontroleerde brand", vertelde Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat tegenover Omrop Fryslân
In totaal zou het vrachtschip 3.000 auto's vervoeren van Duitsland naar Egypte. Aanvankelijk werd gemeld dat er 25 elektrische auto's op het vrachtschip aanwezig zouden zijn, maar nu blijkt uit informatie van eigenaar K-Line dat het gaat om het twintigvoudige: 498 stekkerauto's. Het is onduidelijk of hierbij wel of niet de hybride auto's zijn meegeteld, meldt NOS.
De brand woedt nog steeds, maar de intensiteit is al wel wat afgenomen. Het vrachtschip wordt echter niet meer geblust, omdat dit het zinkingsgevaar zou vergroten. Volgens de Kustwacht ligt het schip "redelijk stabiel" voor de kust van Terschelling, aldus NOS. Momenteel wordt er een plan bedacht om de boot weg te slepen.
In het verleden is al eerder gebleken dat de accu's van elektrische auto's bijzonder moeilijk te blussen zijn. Vorig jaar had de brandweer in de Amerikaanse staat Pennsylvania maar liefst 45.000 liter nodig om één elektrische auto te blussen. Normaal gesproken volstaat 1.900 liter water, maar aangezien de lithiumbatterijen steeds vlam vatten, kostte het veel tijd en water. Uiteindelijk bleek er versterking nodig van drie extra brandweerkorpsen.