Op verzoek van het kabinet hebben ambtenaren een uitgebreid advies geschreven aan ministeries om de klimaatdoelen dichterbij te brengen. Het resultaat is inmiddels al gepubliceerd: recent werd het adviesrapport 'Scherpe doelen, scherpe keuzes' van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) overhandigd aan het kabinet.
Het gaat om de volgende adviezen: het belasten van vlees- en zuivelproducten, het verbieden van fossiele zakenauto's, het terugdringen van de veestapel met overheidsingrijpen, en het kunstmatig verhogen van de energie- en vliegtuigbelasting. Klimaatminister Rob Jetten zei al meteen te gaan kijken welke adviezen kunnen worden ingewilligd.
Het AD heeft inmiddels berekend hoeveel het fossiele rijden in de papieren kan gaan lopen, als het kabinet besluit de adviezen in te willen. Dit blijkt schrikbarend hoog. Zo wordt er in het rapport gesuggereerd om 'de bpm (CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor te verdubbelen én om de belastingvrije reiskostenvergoeding voor werknemers te verlagen van 21 cent naar 12 cent per kilometer', aldus AD.
Al met al kan het betekenen dat automobilisten van diesel- en benzineauto's vele malen duurder kunnen uitkomen in de kilometerheffing dan de automobilisten van elektrische auto's. Maar dit is alleen wel zo wanneer elektrische auto's gesubsidieerd blijven worden door de overheid. Uit een recent onderzoek bleek al dat de helft van alle elektrische rijders zegt weer te willen overstappen naar een fossiele auto, zodra de fiscale voordelen voor elektrisch wegvallen.
Geen nieuwe benzine-auto's
Er lijkt steeds meer beleidsvoorstellen om het gebruik van auto's te ontmoedigen, zo bleek recent ook op Europees niveau. De verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's wordt per 2035 verboden in de EU, op verzoek van Eurocommissaris Frans Timmermans.
Bovendien wil de Europese Unie de regels voor automobilisten gaan aanscherpen. Senioren boven de 70 moeten bewijzen dat ze nog geschikt zijn om in een auto te rijden. Als ze dit niet doen, raken ze hun rijbewijs kwijt. Dit is met het doel om het aantal verkeersdoden terug te dringen.
Ook in Berlijn wordt maatregelen afgekondigd die automobilisten benadelen.