Momenteel maken elektrische rijders nog volop gebruik van subsidies. Zo is er een korting op motorrijtuigenbelasting en een lagere bijtelling. Maar na 2025 stoppen deze fiscale voordelen. Elektrisch rijden wordt dan niet alleen niet goedkoper, maar zelfs duurder dan zijn fossiele tegenhanger: zowel qua belasting als bijtelling.
De motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's is hoger omdat dit is gebaseerd op het gewicht van de auto. Vanwege de batterij is een elektrische auto honderden kilo's zwaarder dan brandstofauto's. De bijtelling, op zijn beurt, is hoger omdat de aanschafkosten van elektrische auto's hoger liggen dan bij brandstofauto's.
Deze kosten blijken doorslaggevend te zijn in de aankoop van een nieuw voertuig, blijkt uit nieuw onderzoek. Zodra de fiscale voordelen wegvallen in 2025, wil de helft van alle elektrische rijders in Nederlanders weer het liefst een fossiele auto.
"De snelle afbouw leidt dus niet alleen tot minder nieuwe elektrische auto’s in het wagenpark, maar ook tot mensen die weer afhaken," zegt Maarten van Biezen bij De Telegraaf. "Wij hebben nog niet eerder gezien dat financiële overwegingen zo belangrijk waren in de keuze voor een elektrische auto."
Van Biezen is van de Vereniging Elektrische Rijders, die het onderzoek heeft uitgevoerd. Dit gebeurde in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Te duur voor normale consument
Bovendien is er nog een domper voor elektrische rijders. Recent constateerde de ANWB uit eigen metingen dat elektrische auto's almaar duurder zijn geworden in de afgelopen paar jaren. De prijs wordt langzaamaan zelfs te hoog om nog aantrekkelijk te zijn voor de normale consument. Dit heeft te maken met de stijgende aanschafprijs, energiekosten en verzekeringspremies.
"Wij gingen er enkele jaren geleden eigenlijk vanuit dat elektrisch rijden goedkoper zou worden, maar we zien de kosten juist stijgen," aldus de ANWB.
De Vereniging Elektrische Rijders wil nu dat het kabinet gaat anticiperen op de uitslag van het onderzoek. Zo wil de verenging dat het gewicht van de auto niet meer zal meetellen voor het bepalen van de motorrijtuigenbelasting, en moet de bijtelling voor elektrische auto's kunstmatig laag gehouden worden. Het kabinet moet voor de zomer hierover een beslissing nemen.