De Europese Unie wil komaf maken met verkeersdoden. In 2030 moet het aantal zijn gehalveerd, en in 2050 moet het zelfs zijn teruggebracht tot nul. Dit plan is erg ambitieus, aangezien het aantal verkeersdoden in 2022 nog was gestegen ten opzichte van 2020 en 2021.
Desondanks plant de Europese Unie een ingrijpende hervorming, meldt Algemeen Dagblad. 70-plussers moeten elke vijf jaar worden gecontroleerd op hun rijvaardigheid. Ook worden de minimale medische eisen waaraan en persoon moet voldoen om een rijbewijs te krijgen of te laten verlengen enorm uitgebreid.
In Nederland moeten alle 75-plussers al een medische keuring ondergaan, maar in veel andere EU-landen nog niet. Het is vooralsnog onduidelijk per wanneer de EU de nieuwe regels wil gaan invoeren.
Woedende reacties
Op de plannen uit Brussel wordt woedend gereageerd. 'De EU gaat het volgende niet-bestaande probleem oplossen op een niet-werkende en niet-haalbare maar wel geldverslindende manier,' schrijft iemand.
Een andere reactie luidt: 'Weer meer leeftijdsdiscriminatie. Alsof 70-plussers de veroorzakers zijn van verkeersdoden.'
Iemand anders reageert: 'Stoppen om op hun mobiel te kijken, bellen appen zou helpen en hogere boetes! Ik zie dat te vaak idioten op de weg, levensgevaarlijk!'
Een ander haalt de verhoogde pensioenleeftijd erbij: 'Niet worden gekeurd om tot je 70ste te moeten werken. Maar wel of je nog kan deelnemen aan het verkeer...'
Oorlog tegen automobilisten
Anderen stellen dat de aanstaande verscherping van de EU-regels te maken hebben met een breder patroon: de oorlog tegen automobilisten. 'Dat keuren wordt zo streng met als bedoeling dat er minder verkeer op de weg is, let maar op,' schrijft iemand.
Een ander schrijft: 'Ze gaan de auto niet verbieden, maar het bezit en rijden erin wel praktisch onmogelijk maken.'
De Europese Unie lijkt steeds meer beleid uit te rollen dat de gewone automobilist onder druk zet. Zo werd er in februari een wetsvoorstel van Eurocommissaris Frans Timmermans aangenomen om per 2035 de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's te verbieden.
Dit is in het kader van verduurzaming. Het aantal elektrische auto's moet de komende jaren flink gaan toenemen, hoopt Timmermans. Ondertussen worden elektrische auto's echter te duur voor de gemiddelde consument, stelde de ANWB recent. Ook in Berlijn wordt maatregelen afgekondigd die automobilisten benadelen.