"De laatste twee weken zien we een forse verhoging van het aantal incidenten op deze busroute", aldus Qbuzz tegen RTV Noord over het besluit om vijf bushaltes in Ter Apel te schrappen.
Bestorming bus Ter Apel
Qbuzz-chauffeur Dirk Visser is niet blij met zijn werkgever. Een jaar geleden werd zijn bus bestormd door boze veiligelanders - asielzoekers uit veilige landen - die geen kaartje hadden gekocht. Hij had op z'n minst verwacht dat Qbuzz hem een steuntje in de rug zou geven, dit gebeurde echter niet.
In 2021 moest Visser uit nood de noodknop in zijn bus indrukken. Zijn bus werd namelijk aangevallen door boze asielzoekers die geen kaartje hadden gekocht. Tegen de Telegraaf doet hij een boekje open over deze traumatische ervaring:
"Niemand die even vraagt: hoe gaat het? Na zoiets moet je je medewerkers toch opvangen?", vertelt Visser over hoe zijn werkgever Qbuzz reageerde op het incident.
De beruchte buslijnen 72 en 73, die tussen Emmen en Ter Apel rijden, staan al langer te boek als gevaarlijk. Er is al meerdere malen actie gevoerd voor meer veiligheid op die buslijnen.
Het probleem is maar deels aangepakt. Buschauffeurs wilden echter structurele maatregelen. Die zijn er vooralsnog niet gekomen. Volgens Visser zijn die structurele maatregelen nodig, want in de toekomst kunnen de problemen ook voorkomen bij andere buslijnen.