Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken ā€“ 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiƫntie een bestaande, efficiƫntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiƫnt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiƫnter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiƫntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiƫle en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiƫnter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiƫnt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiƫnt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiƫn van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiƫnteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiƫntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiƫnter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beĆÆnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens ƩƩn brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiƫnter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiƫntie
EV's worden vaak als veel efficiƫnter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiƫntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiƫnter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiƫnt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Meerartikelen

Razdan Duggal
Fun

Amerikaanse ambassadeur viert Koningsdag met oranje slingers

Heel Nederland viert Koningsdag, net zoals de Amerikaanse ambassadeur Shefali Razdan Duggal. Op sociale media deelt ze een foto van zichzelf met oranje outfit en stopkrijt. 'Doe ik dit goed?' wil ze weten van haar volgers. Sinds oktober 2022 is Razda

zaalvoetbalclub
Nieuws

Marokkanen weigeren te spelen tegen Joods zaalvoetbalteam Amsterdam: 'Gaat puur om onze afkomst"

Een Marokkaans zaalvoetbalteam heeft een wedstrijd in Amsterdam tegen een Joodse tegenstander geweigerd te spelen. Dit omdat volgens hen spelers van het andere team familieleden in het Israƫlische leger hebben. De Joodse voetballers van Maccabi Neder

Koning
Nieuws

Dragen burgemeesters op Koningsdag oranje keppeltje in strijd tegen groeiend antisemitisme?

Onder het motto 'Wij zijn allemaal Oranje' lanceerde een groep Joodse en niet-Joodse Nederlanders een actie voor Koningsdag, gericht op het dragen van oranje keppeltjes door burgemeesters. Dit initiatief is onderdeel van een campagne tegen antisemiti

Orban
Nieuws

NSC haalt uit naar OrbƔn: 'Land voldoet niet meer aan toelatingseisen EU'

De Europese kandidaatsfractie van NSC uit bezorgdheid over de rechtsstaat in verschillende EU-landen, met name Hongarije. NSC-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen, Dirk Gotink, hoopt op verbetering, maar benadrukt dat er weinig mogelijkheden zi

Migranten
Onderzoek

Migranten plegen 77% van alle verkrachtingen in Parijs

Migranten blijken oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers van Parijs. De cijfers tonen aan dat 77% van de opgeloste verkrachtingszaken in 2023 werd gepleegd door mensen zonder Frans paspoort, onthult Europe 1. Deze misdrijven vonden vooral p

Ollongren
Nieuws

Ollongren wil dat Nederland meer gaat doen voor oorlog in OekraĆÆne

Defensieminister Kajsa Ollongren wil dat Nederland meer gaat doen voor de oorlog in OekraĆÆne. Ze legt uit dat hoewel de munitieproductie in Europa fors is gestegen, de huidige verhoudingen niet goed zijn. De munitie die richting OekraĆÆne gaat, wordt

BnnVara
Fun

BnnVara krijgt bijna hartverzakking van rechtse conferentie OrbƔn: 'Dit is niet te geloven'

Het was donderdagavond flink onrustig aan de talkshowtafel van Sophie & Jeroen. De gasten keken met afschuw naar de beelden van de jaarlijkse CPAC-conferentie in Hongarije. Bij dit evenement spreken onder meer Viktor OrbƔn, Geert Wilders en Eva Vlaar

Migratie
Nieuws

Zorgen om uitgeprocedeerde asielzoekers die op straat zwerven

Er is dringende behoefte aan speciale voorzieningen voor veroordeelde en uitgeprocedeerde vreemdelingen die niet kunnen worden uitgezet. Deze groep, vaak met psychische problemen, zwerft momenteel vaak op straat. John van Tilborg is de directeur van

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Meloni
Achtergronden

Lof voor Meloni: 'Ze beteugelt immigratie, zowel legaal als illegaal'

De Franse politica Marion MarƩchal ziet graag dat haar land dezelfde immigratiekoers gaat overnemen als Italiƫ. Volgens haar verricht premier Giorgia Meloni goed werk, onder meer door het recht op asiel te beperken. "Als Frankrijk vandaag de dag het

Rijksambtenaren
Nieuws

Flinke loonstijging voor rijksambtenaren: 'Dit gaat de verkeerde kant op'

De 150.000 rijksambtenaren in Nederland gaan flink meer verdienen. Volgens de nieuwe cao ontvangen zij vanaf juli 8,5 procent meer salaris. Bovendien krijgen ze elke maand 50 euro extra bovenop hun huidige salaris. Dit is tot grote zorg van Europarle

Eerdmans
Achtergronden

JA21 slaat alarm over Jodenhaat: 'Ik word er doodziek van'

JA21-leider Joost Eerdmans maakt zich grote zorgen om het toenemend antisemitisme in Nederland. Om dit tegen te gaan, wil hij dat het kabinet het Duitse voorbeeld volgt en 'terreurverheerlijkende' organisaties als Hizb ut-Tahrir en de Samidoun in de

Trump
Peiling

Trump koerst af op verkiezingswinst: staat boven Biden in bijna alle swing states

De verkiezingswinst lijkt binnen handbereik voor Donald Trump. Hij is Biden te baas in bijna alle Amerikaanse 'swing states' waar de kiezers vaak verdeeld stemmen, blijkt uit de nieuwste peiling van Bloomberg. In november vinden de Amerikaanse presid

Studentenprotesten
Fun

Politie ruimt pro-Palestijnse betogers uit de weg

Al dagenlang zorgen pro-Palestijnse studentenprotesten voor grote onrust aan de Amerikaanse universiteiten. Nu is de politie er klaar mee. Met harde hand worden de betogers aan de kant geschoven, zo is te zien op een video. DIT is hoe je antisemitis

NYU
Fun

Studente heeft geen idee waar ze voor demonstreert

Studenten demonstreren regelmatig, maar waarvoor eigenlijk? Deze jonge vrouw is aanwezig bij een pro-Palestijns protest, maar ze heeft geen idee waarom. "Ik heb geen idee wat de NYU doet. Weet jij dat de NYU doet? Waarom protesteren we hier?" vraagt

Jetten
Nieuws

Jetten voelt schaamte voor 'roeptoeters' als Wilders

D66-leider Rob Jetten zegt zich bijna te schamen voor partijleiders die harde uitspraken doen op sociale media, zoals Geert Wilders. Dit vertelt hij in een interview met AD. Naar eigen zeggen doet hij hier zelf amper aan mee. Politici nemen elkaar re

Van der Plas
Achtergronden

BBB wil actie tegen Jodenhaat: 'Nooit meer is nu'

BBB-leider Caroline van der Plas maakt zich grote zorgen om het groeiende antisemitisme in Nederland. In supermarkten, voetbalstadions en op universiteiten: overal ziet ze de Jodenhaat toenemen. Daarom wil ze dat de politiek hiertegen gaat ageren, zo

Boon
Achtergronden

PVV bezorgd om Jodenhaat: 'In onze straten juichen groepen voor Hamas'

PVV-Kamerlid Maikel Boon maakt zich grote zorgen om het toenemende antisemitisme in Nederland. Volgens hem kampt de Joodse gemeenschap met steeds meer onveiligheid, terwijl burgemeesters en politici onvoldoende doen. Ook wijst hij op grote groepen, v

Stroomnet
Nieuws

Provincie Utrecht grijpt terug naar gas vanwege overvol stroomnet

De provincie Utrecht gaat weer over op aardgas, ondanks de eigen klimaatambities. De reden hiervoor is het overvolle stroomnet, dat de bouwsector lamlegt. Ook andere provincies overwegen terug te grijpen naar aardgas. Ondanks pogingen om Nederland ga

Van Baarle
Fun

Pijnlijke verspreking DENK-leider: 'Wij vragen om een Nationaal Coƶrdinator Moslimbestrijding'

DENK-voorman Stephan van Baarle versprak zich donderdag pijnlijk in de Tweede Kamer. Van Baarle gaf aan dat zijn partij pleit voor de komst van een "Nationaal Coƶrdinator Moslimbestrijding."  Bekijk hieronder het fragment: ā€˜BREKEND: Stephan van Baar

zonnepanelen
Nieuws

Installateurs zonnepanelen verzwijgen extra kosten

Uit onderzoek van energievergelijker Keuze.nl blijkt dat installateurs van zonnepanelen vaak de terugverdientijd misleidend voorstellen aan hun klanten. De werkelijke terugverdientijd kan tot wel zes jaar langer zijn dan wat wordt voorgespiegeld. Vol