GL-PvdA wil vliegvelden sluiten voor woningbouw

GroenLinks-PvdA komt met een hard plan tegen de woningnood: regionale luchthavens moeten plaatsmaken voor nieuwbouwwijken. Ook rond Schiphol kan meer worden gebouwd als het aantal vluchten omlaag gaat, meldt AD. In Den Haag klinkt direct verzet. Hart voor Den Haag noemt het idee “knettergek” en vraagt het stadsbestuur om keiharde garanties voor het openhouden van Rotterdam The Hague Airport.
GroenLinks-PvdA wil ruimte maken voor woningen. Dat betekent kiezen, zo toont het nieuwe partijprogramma. Landbouwgrond en verouderde bedrijventerreinen moeten daarom op de schop en ook locaties van regionale vliegvelden komen in beeld. Rotterdam The Hague Airport wordt in het programma expliciet genoemd als plek voor een grote woonwijk. Schiphol moet krimpen zodat er in de regio meer kan worden gebouwd. Maastricht Airport wordt door de partijleider aangehaald als voorbeeld van een verlieslatende luchthaven die plaats kan maken.
De belofte: betaalbare bouw. In elk project moet 40 procent een huur hebben tot 900 euro per maand. Nog eens 30 procent is ofwel huur tot 1200 euro ofwel koop tot 405.000 euro. Dat is strenger dan veel gemeenten nu hanteren. De partij wil daarnaast de jaarlijkse huurstijging wettelijk remmen en corporatiewoningen ook voor meer middeninkomens openen.
Financiering
De financiering komt volgens GroenLinks-PvdA uit meerdere bronnen: “vele miljarden” extra voor nieuwbouw, stap voor stap afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, meer belasting op grondbezit en afromen van grondwinsten. Corporaties krijgen lucht via afschaffing van de verhuurdersheffing en goedkopere leningen. Gemeenten mogen weer zelf bepalen of statushouders voorrang krijgen.
De partij kijkt pragmatisch naar infrastructuur. “Bij luchthavens ligt een groot deel van de infrastructuur er al, net als riolering,” vertelt partijleider Frans Timmermans tegenover AD. Dat scheelt tijd en kosten, vindt PvdA-GroenLinks. Het is ook een politiek signaal: vliegen mag, maar minder. “Er zijn op soms een uur rijden alternatieven als je bijvoorbeeld op vakantie wil.” Tegelijk zegt de partij dat het tempo in procedures omhoog moet. “Het duurt nu echt te lang voordat vergunningen worden verleend. Ook moet het stroomnet sneller worden uitgebreid, want het huidige overbelaste net is nu het grootste probleem.”
Den Haag reageert fel: “Handen af van de luchthaven”
Hart voor Den Haag, de grootste partij in de Hofstad, verwerpt het plan. Fractievoorzitter Richard de Mos pakt hard uit. “Timmermans moet klap van een gesubsidieerde windmolen gehad hebben!” Hij wijst de koppeling tussen vliegvelden en woningnood af. Volgens hem ligt de kern bij de instroom. “Handen af van Rotterdam The Hague Airport,” zegt hij. Sluiting is voor De Mos “pure kapitaalvernietiging”.
De economische kaart komt snel op tafel. “Alleen het idee al is knettergek! Deze luchthaven is essentieel voor de internationale bereikbaarheid van onze regio. Het verlies hiervan zou een enorme klap betekenen voor de zakelijke markt en het toerisme in Den Haag en de regio Haaglanden.”
De Mos wil dat het Haagse college eerdere toezeggingen bevestigt. Toen de provincie Zuid-Holland opties voor sluiting liet onderzoeken, kreeg zijn partij van het college te horen dat Den Haag daar niet aan wil. Nu vraagt hij opnieuw garanties. Niet alleen openhouden, maar ook uitbreiden om de congrespositie van de stad te versterken.
Veiligheid en zorg als extra argument
Hart voor Den Haag wijst ook op de hulpdiensten die het veld gebruiken. “Rotterdam The Hague is daarmee op het gebied van veiligheid, maar ook medisch gezien, van levensbelang. Het Mobiel Medisch Team (MMT) staat dag en nacht klaar om levensreddende zorg te bieden, daar moet meneer Timmermans met zijn grijpgrage klimaattengels vanaf blijven!”
De partij heeft schriftelijke vragen ingediend aan het college. De kern: neemt het stadsbestuur afstand van het plan, geeft het opnieuw garanties voor openhouden, en wil het zelfs uitdragen dat uitbreiding gewenst is. Het laatste woord is dus aan burgemeester en wethouders.
Praatmee