Sydney Sweeney weigert excuses te maken voor veelbesproken jeansreclame

De Amerikaanse actrice Sydney Sweeney ziet geen reden om zich te verontschuldigen voor haar veelbesproken reclamecampagne met American Eagle. In een interview met het tijdschrift GQ zei ze dat “de advertentie voor zichzelf sprak” en dat ze zich niet laat meesleuren in politieke discussies.
De campagne, die deze zomer werd gelanceerd, speelde met de woorden jeans en genes. De slogan verwees tegelijk naar de spijkerbroeken van het merk en naar de “goede genen” van Sweeney, een verwijzing naar haar uiterlijk. De boodschap was luchtig bedoeld, maar op sociale media brak een storm van kritiek los.
Critici beweerden dat de reclame “white supremacy” en “eugenetica” zou promoten — een bizarre lezing van wat bedoeld was als een simpele woordgrap. Toch ging de discussie viraal, en werd zelfs de Amerikaanse president gevraagd naar zijn mening. Donald Trump noemde de reclame destijds “fantastisch”.
“Ik deed gewoon een spijkerbroekenadvertentie”
Sweeney reageerde nuchter op de ophef. “Ik deed een campagne voor jeans,” zei ze in het interview. “De reactie was zeker een verrassing, maar ik houd van jeans. Ik draag elke dag jeans en een t-shirt.”
De actrice vertelde dat ze nauwelijks iets meekreeg van de mediastorm, omdat ze op dat moment opnames had voor de serie Euphoria. “Het was surrealistisch… ik dacht er niet echt over na. Ik legde mijn telefoon weg. Ik was elke dag aan het filmen.”
Waar anderen wellicht zouden hebben gekozen voor een verklaring of een verontschuldiging, bleef Sweeney bij haar standpunt. “De advertentie sprak voor zichzelf,” zei ze. “Ik denk dat wanneer ik ergens echt iets over te zeggen heb, mensen het wel zullen horen.”














































