Bijna 300 deportatievluchten in één maand: Trump versnelt aanpak illegale immigratie

De Amerikaanse regering heeft het tempo van deportaties flink verhoogd sinds de terugkeer van president Donald Trump in het Witte Huis. In mei vertrokken bijna 300 vluchten met uitgezette immigranten uit de Verenigde Staten. Daarmee werd volgens cijfers die zijn gemeld door de Washington Examiner het hoogste maandelijkse niveau sinds zijn terugkeer bereikt.
De stijging past binnen de strengere migratieaanpak van de regering-Trump. De president beloofde tijdens zijn campagne grootschalige deportaties en een stevigere handhaving van de immigratieregels. De Amerikaanse immigratiedienst ICE heeft sindsdien het aantal arrestaties, detentieplaatsen en uitzettingsoperaties uitgebreid.
Volgens de regering is de strengere aanpak nodig om de grens beter te beveiligen en personen zonder geldige verblijfsstatus uit het land te verwijderen. Het Witte Huis wijst op de stijging van het aantal uitzettingen en vrijwillige vertrekken als bewijs dat het beleid effect heeft.
De afgelopen periode is het aantal handhavingsacties duidelijk toegenomen. Volgens eerder gepubliceerde overheidsgegevens zette ICE in het fiscale jaar 2025 meer dan 442.000 personen uit.
Ook in 2026 zette deze trend door. Uit gegevens van Human Rights First bleek dat april al een recordmaand was voor het aantal deportatievluchten sinds het begin van onafhankelijke metingen in 2020. De maand mei zorgde vervolgens opnieuw voor een stijging.
De Amerikaanse immigratiedienst ICE speelt een centrale rol in het aangescherpte beleid. De organisatie voert arrestaties uit, beheert detentielocaties en organiseert de terugkeer van mensen die volgens de Amerikaanse autoriteiten geen recht hebben om in het land te blijven.




















































