Koningspaar scoort dramatische kijkcijfers in kerstperiode
Willem-Alexander en Máxima blijken niet meer zo populair als voorheen. Sterker nog: in de kerstperiode scoorden ze allebei dramatische kijkcijfers. Vorig jaar veroorzaakte het koningspaar controverse met slavernij-excuses en steun voor digitaal geld.
Op Eerste Kerstdag gaf koning Willem-Alexander de slechts bekeken kersttoespraak ooit. In totaal ging het om 1,6 miljoen kijkers op alle zenders. 'Dat was een jaar daarvoor nog 1,8 miljoen alleen al lineair', schrijft media-expert Tina Nijkamp op Instagram.
Twee dagen later haalde ook koningin Máxima ondermaatste kijkcijfers, ditmaal bij SBS. In een In een speciale Shownieuws-special met Tooske Ragas wijdde Máxima een half uur uit over haar projecten.
Desondanks waren de kijkcijfers opvallend laag: een schamele 147.000, inclusief uitgesteld kijken. Hiermee was Máxima niet eens in de top vijftig van best bekeken programma's die dag. Zelfs TLC had op dat tijdslot betere kijkcijfers dan SBS.
Daarom spreekt Nijkamp van een 'kijkcijferhorror'. Volgens haar gaat het zichtbaar bergafwaarts met de populariteit van het koningshuis. Ze schrijft op Instagram: 'Paniek op Huis ten Bosch vandaag en een spoedoverleg, dat is zeker. Heel veel werk aan de winkel voor het pr-team want als zelfs de ooit zo populaire Máxima dit soort cijfers haalt, dan zegt dat wel iets.'
Koningshuis steeds minder populair
Sinds de coronacrisis brokkelt de populariteit van het koningspaar behoorlijk af. In 2017 had nog 80 procent van alle Nederlanders nog vertrouwen in de koning, maar inmiddels is dit 58 procent. Prinses Amalia doet het nog slechter met een schamele 52 procent, meldt RTL Nieuws.
Vorig jaar veroorzaakte het koningspaar een aantal keer online controverse vanwege hun politieke standpunten. Zo bood koning Willem-Alexander zijn excuses aan voor het slavernijverleden van zijn familie, en ging hij op Koningsdag uitgebreid in gesprek met nazaten van de slavernij. Rechtse politici spraken van een 'gênante' vertoning.
Ondertussen lobbyde Máxima meermaals voor de invoering van digitaal geld (CBDC) bij internationale conferenties. Dit kon elke keer rekenen op een storm aan verontwaardigde reacties op sociale media.
Inmiddels lijkt Máxima te hebben afgezien van haar gelobby. Maar sinds kort spreekt wel gravinfluencer Eloïse, het nichtje van de koning, zich wél politiek uit. Zo heeft ze veel sympathie voor klimaatactiegroep Extinction Rebellion en doneert ze geld aan de Palestijnen.