Amsterdams klimaatbeleid jaagt ondernemers weg uit de stad
Mogelijke zero-emissiezones in Amsterdam zullen ertoe leiden dat steeds minder mensen in de stad willen werken, melden ondernemers aan BNR. Vooral loodgieters, monteurs en timmermannen overwegen minder opdrachten aan te nemen in de binnenstad als alleen elektrische voertuigen nog zijn toegestaan.
Problematisch klimaatbeleid?
Vanaf 2025 mogen gemeenten zogeheten 'zero-emissiezones' invoeren volgens nieuwe wetgeving. Dit stelt gemeenten in staat om stadsgebieden aan te wijzen waar vervuilende grote voertuigen, zoals bestelbussen en vrachtwagens, niet mogen rijden. Veertien gemeenten hebben al aangegeven gebruik te willen maken van de nieuwe wetgeving vanaf volgend jaar. Twaalf andere gemeenten hebben laten weten dit beleid pas later te zullen invoeren. Zo heeft de gemeente Ede aangegeven dat zij de maatregelen pas vanaf 2030 gaan implementeren.
In Amsterdam zal alleen de binnenstad te maken krijgen met de zero-emissiezones. Echter, de nieuwe maatregelen verplichten ondernemers om dure elektrische voertuigen aan te schaffen. Dit leidt ertoe dat zij de kosten ofwel aan klanten moeten doorberekenen of hun marges zien verkleinen. Hierdoor geven ondernemers aan dat ze klussen in de binnenstad van Amsterdam steeds minder zullen aannemen. “Zo'n bus is te duur. Ik kan dat prijstechnisch niet verantwoorden,” aldus timmerbedrijf Rivato.
Niet alleen in Amsterdam zijn ondernemers bang voor de gevolgen van de zero-emissiezones. Ook in andere steden, zoals Zwolle, geven ondernemers aan dat het beleid hun klanten zal kosten.
Techniek Nederland, een ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en elektrotechnische detailhandel, wijst erop dat met name mkb-bedrijven de investeringen in elektrische voertuigen vaak niet kunnen opbrengen. Volgens de woordvoerder van de branchevereniging leidt dit ertoe dat “er installateurs zijn die zeggen dat zij straks geen onderhoudswerkzaamheden aan cv-ketels in Amsterdam meer gaan uitvoeren.”
De gemeente Amsterdam heeft nog niet gereageerd op de zorgen van de ondernemers. Het is echter onwaarschijnlijk dat Amsterdam en andere gemeenten die het zero-emissiebeleid in 2025 gaan invoeren, hun koers zullen wijzigen.