Onderzoek onthult hoe de media Israël tot het gezicht van genocide maken

De term ‘genocide’ wordt steeds vaker gebruikt in de berichtgeving over het Israëlisch-Palestijns conflict. Volgens een analyse in Tablet is er sprake van zogenaamde begripsinflatie: begrippen met grote morele lading, zoals ‘racisme’, ‘witte suprematie’ en nu ook ‘genocide’, worden steeds breder toegepast. Daardoor verliezen ze hun oorspronkelijke betekenis. Deze verschuiving heeft invloed op de publieke opinie, politieke keuzes en mediakaders. Volgens een nieuw data-onderzoek van Tablet wordt hierdoor onterecht genocide in de schoenen van Israël geschoven.
De analyse wijst op een opvallend patroon in toonaangevende media. Uit cijfers van onder andere The New York Times en The Guardian blijkt dat Israël tegenwoordig vaker in verband wordt gebracht met ‘genocide’ dan bekende historische gevallen zoals Rwanda of Darfur. ‘In The New York Times bijvoorbeeld bereikten artikelen die Israël en genocide koppelen een niveau dat meer dan negen keer hoger ligt dan de piek voor Rwanda en bijna zes keer hoger dan voor Darfur.’ In The Guardian wordt Israël in meer dan één procent van alle artikelen genoemd in combinatie met het woord ‘genocide’. Dat is ongekend volgens het onderzoek.
Bewuste keuze van journalisten
Volgens de auteur is deze trend niet zomaar ontstaan. ‘De snelle toename in het gebruik van het woord genocide is niet het gevolg van onwetendheid; het is volledig doelbewust’, stelt hij. Journalisten gebruiken het woord niet uit onwetendheid, maar kiezen ervoor om het bewust in te zetten om één kant in het conflict te veroordelen. ‘Het delegitimeren van het handelen van één partij in het conflict en het legitimeren van de daden van de terroristische organisatie die de oorlog begon.’
Openheid als kwetsbaarheid
Israël wordt juist zwaarder bekritiseerd door zijn openheid en vrije pers stelt het onderzoek. De stroom van beelden uit Gaza, vaak afkomstig van ngo’s met banden met Hamas, maakt de beschuldigingen zichtbaar en emotioneel krachtig stelt de auteur. ‘Deze openheid versterkt de beschuldigingen juist, waardoor Israël een moreel geladen doelwit wordt.’
Verschuiving in publieke opinie
Deze framing beïnvloedt ook de houding van het publiek. Volgens een peiling van Pew is het aantal Amerikanen met een ongunstige blik op Israël gestegen van 42 procent in 2022 naar 53 procent in 2025. Onder Democraten steeg dit van 53 naar 69 procent. De auteur noemt deze ontwikkeling zorgwekkend: ‘De ongekende hoeveelheid gruwelretoriek over Israël in de media is niet alleen een spiegel van bestaande woede; het is een megafoon.’
Ook in Nederland lijkt een soortgelijke trend waarneembaar te zijn. Eerder bleek uit een onderzoek van Ipsos I&O dat 59 procent van de ondervraagden het ten minste gedeeltelijk oneens is met het overheidsbeleid omtrent Israel. Meer dan de helft wil zelfs dat Nederland een kritischer beleid voert tegen Israël.