Straks meer treinuitval vanwege voorrang Defensie

Treinreizigers moeten zich voorbereiden op extra vertragingen. In de toekomst krijgen militaire treinen voorrang op intercity’s en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is die stap nodig vanwege de toenemende dreiging vanuit Rusland en de groeiende rol van Nederland in militair vervoer richting Oost-Europa, meldt NOS.
Op dit moment staan reizigerstreinen bovenaan in de rangorde op het spoor. Daarna volgt het goederenvervoer. Militaire treinen komen als laatste. Dat systeem wordt nu omgedraaid. “Dat past niet meer bij deze tijd van dreiging,” zegt Aartsen. “We hebben dit nu niet goed geregeld.”
De verwachting is dat het aantal militaire transporten per spoor de komende jaren fors toeneemt. Nederland speelt daarin een sleutelrol. Grote zeehavens zoals Vlissingen, Rotterdam en de Eemshaven zijn geschikt voor het lossen van militair materieel. Tanks en andere voertuigen kunnen daar direct van schip op trein worden gezet en via Duitsland verder richting Oost-Europa rijden.
Druk spoor, weinig ruimte
Het Nederlandse spoornet is een van de drukste ter wereld. Dagelijks rijden er duizenden reizigers- en goederentreinen. Een militaire trein tussendoor plannen is nu al ingewikkeld. Volgens ProRail kost dat vaak maanden voorbereiding.
Tot nu toe lukt het door gebruik te maken van kleine stukken reservecapaciteit. Ook rijden militaire treinen vaak ’s nachts, om het reizigersverkeer zo min mogelijk te hinderen. Maar dat systeem loopt volgens Aartsen tegen zijn grenzen aan. “Met alle Defensie-investeringen aan de oostflank van Europa moeten we ook dit vervoer goed gaan regelen.”
Voorrang bij ‘urgente’ transporten
Niet elke trein met militair materieel krijgt automatisch voorrang. Alleen transporten die als ‘urgent’ worden aangemerkt, mogen straks andere treinen passeren. Het kabinet beslist of een lading die status krijgt.
Wat dat concreet betekent voor reizigers, blijft onzeker. Aartsen hoopt dat de gevolgen beperkt blijven, maar sluit hinder niet uit. “Het kan best voorkomen dat een NS-trein op jouw traject één of twee keer niet zal rijden,” zegt hij. “Omdat er militaire voertuigen vanuit Nederland naar het oosten van Europa moeten.”
Extra vertragingen niet uitgesloten
Voor reizigers betekent dit dat vertragingen en uitval vaker kunnen voorkomen, vooral op drukke trajecten. Zeker als de internationale spanningen verder oplopen en het aantal militaire transporten stijgt, kan dat zichtbaar worden in de dienstregeling.
Daar komt bij dat het spoor zelf niet overal geschikt is voor zware militaire treinen. ProRail onderzoekt momenteel waar knelpunten zitten. Het gaat bijvoorbeeld om bruggen die het gewicht niet aankunnen of sporen die te dicht op elkaar liggen.

















































