Defend Loosdrecht onder vuur: D66 stelt vragen over burgerwacht bij noodopvang

D66 Wijdemeren wil duidelijkheid over Defend Loosdrecht, een buurtwacht die patrouilleert rond de noodopvang voor asielzoekers in het deels leegstaande gemeentehuis aan De Rading. Al bijna twee maanden demonstreren inwoners tegen de komst van die opvang. Nu de locatie open is, zegt een groep bewoners op een andere manier hun zorgen te willen uiten. Zij rijden en fietsen in kleine teams door de omgeving, meldt HilversumsNieuws.
De groep bestaat uit ongeveer dertig mannen uit Loosdrecht en Hilversum-Zuid. De opvang ligt vlak bij de grens tussen beide plaatsen. De leden dragen herkenbare kleding met het logo van Defend Loosdrecht en gebruiken portofoons. Binnenkort krijgen sommige leden ook steekvesten.
Buurtwacht zegt zelf in actie te komen
De gemeente Wijdemeren beloofde eerder in een veiligheids- en leefbaarheidsplan extra toezicht rond de opvang. Daarbij zou er meer zichtbaarheid komen van boa’s en politie. Volgens betrokken inwoners merken zij daar weinig van. Daarom zeggen zij zelf in actie te zijn gekomen.
Buurtwachter John zegt dat de groep uit verschillende soorten mensen bestaat. 'Dat gaat echt van een stratenmaker tot tandarts en advocaat. Wat we vooral gemeen hebben, is dat we bijna allemaal vader zijn', vertelt hij. Volgens hem proberen de vrijwilligers dag en nacht beschikbaar te zijn.
Dat kost veel inzet, omdat de deelnemers daarnaast gewoon werken. John zegt daarover: 'Ik heb een eigen onderneming, dus ik kan mijn eigen tijd indelen, maar ik ben wel oververmoeid inmiddels.' Mensen die zich onveilig voelen, kunnen contact opnemen met de buurtwacht. Volgens John probeert de groep snel aanwezig te zijn: 'We zijn er binnen een paar minuten.' Ook zegt hij: 'Ik spring nog net niet in mijn onderbroek in de auto.'
D66 vraagt naar rol politie en overheid
D66 Wijdemeren heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Fractievoorzitter Nanne Roosenschoon wil weten of handhaving niet primair een taak is van politie en overheid. Ook vraagt hij of er contact is tussen politie en Defend Loosdrecht. Daarbij wil D66 weten of afspraken zijn gemaakt over het optreden van de groep.
De partij verwijst ook naar signalen van inwoners die zich geïntimideerd voelen. Tijdens een commissievergadering in Hilversum waarschuwde inspreker Robert Fiolet eerder voor een groep 'die dag en nacht rondloopt'. Volgens hem zouden niet alleen asielzoekers, maar ook omwonenden worden lastiggevallen.
D66 wil verder weten wat de extra inzet van politie en boa’s kost rond de opvang, het demonstratievak en het dorp. Ook vraagt de partij of gewone politietaken hierdoor onder druk komen te staan. Het college van Wijdemeren zal de vragen later beantwoorden.




















































