Amsterdam bedenkt groene klushub, maar aannemers blijven massaal weg

Een duurzame overstapplek voor aannemers in Amsterdam is nauwelijks gebruikt. Sinds begin 2025 maakten slechts drie bedrijven gebruik van de zogenoemde Park + Switch bij de Passenger Terminal. Daar konden aannemers, loodgieters en installateurs hun bestelbus laten staan en overstappen op een elektrisch voertuig, zoals een Birò, scooter of bakfiets.
De proef loopt op 1 juli af. HvA-onderzoeker Susanne Balm heeft de pilot geëvalueerd. Haar conclusie is bij De Telegraaf voorzichtig, maar helder: “Het liep niet storm.”
De gemeente Amsterdam hoopte met de klushub ondernemers te helpen die in de binnenstad moesten werken. Zij konden buiten het drukke centrum parkeren en daarna schoon en kleiner vervoer gebruiken. In de praktijk bleek dat voor veel monteurs en aannemers niet handig genoeg.
Drie gebruikers
Volgens Balm gebruikten maar drie partijen de service. Een aannemer reed een maand lang op een scooter. Een loodgieter gebruikte drie weken een bakfiets. Bouw- en infrabedrijf BAM zette alle drie de vervoermiddelen langere tijd in bij het vervangen van slimme meters in een wijk in de binnenstad.
Voor onderzoek leverde dat alsnog nuttige inzichten op, zegt Balm. “We hebben er veel van kunnen leren. In sommige situaties is het een oplossing.”
Voor de loodgieter werkte het bijvoorbeeld wel. Hij had een klus aan een badkamer in de Negen Straatjes. Zijn spullen kon hij bij de klant laten staan. Daardoor kon hij makkelijk met een scooter op en neer.
Maar voor de aannemer lag dat anders. Die moest alsnog regelmatig met zijn bestelbus de stad in. Gereedschap, materialen en wisselende klussen maken overstappen ingewikkeld.
BAM haalde er wel voordeel uit
Bij BAM werkte het systeem beter. Het bedrijf had in de wijk een container staan met slimme meters. Daardoor hoefden monteurs niet steeds terug naar een grote bestelbus.
Volgens Balm leverde dat tijdwinst op. Monteurs hoefden minder te zoeken naar parkeerplekken en konden zich sneller door de binnenstad verplaatsen. Daardoor deden zij zeventien klussen per dag in plaats van tien.
Dat laat volgens haar zien dat de klushub in sommige situaties kan werken. Maar dan moet het werk er wel bij passen. Voor bouwbedrijven die veel zwaar materiaal meenemen of steeds op andere plekken moeten zijn, is het veel minder praktisch.
Ondernemers dachten dat het gratis was
Er was volgens Balm wel enige belangstelling, maar die zakte weg toen ondernemers ontdekten dat de service niet gratis was. De huur van een elektrisch voertuig is volgens haar goedkoper dan een hele dag parkeren in de binnenstad, maar ondernemers rekenen zulke kosten uiteindelijk door aan hun klanten.
Daardoor zagen veel bedrijven weinig direct voordeel. Ook bleken monteurs gehecht aan hun bestelbus. Sommige medewerkers vonden het alternatieve vervoer prettig, maar veel anderen niet.
JA21 stelt vragen
JA21 heeft inmiddels raadsvragen gesteld over de proef, meldt De Telegraaf. De partij wil weten wat het project heeft opgeleverd en of de service klussen voor Amsterdammers duurder heeft gemaakt.
Fractievertegenwoordiger mobiliteit Stef Keij is kritisch. Hij volgt het project, waar ook Europees geld in is gestoken, al langer. “Het is typisch zo’n plan dat is bedacht door een intellectueel die nog nooit een dag echt heeft gewerkt”, zegt Keij bij De Telegraaf. Volgens hem probeerde de gemeente een vraag te creëren door aanbod neer te zetten. Dat noemt hij “onnodig en jammer”.
Keij vreest dat zulke plannen vooral extra kosten en gedoe opleveren. Als werken in Amsterdam te ingewikkeld wordt, slaan ondernemers de stad volgens hem liever over. “Uiteindelijk betekent dat dat onderhoud steeds duurder wordt voor Amsterdammers.”
Verkeerde doelgroep?
Mogelijk was de bouwsector simpelweg niet de juiste doelgroep. Voor monteurs, loodgieters en aannemers is de bestelbus vaak meer dan vervoer. Het is ook opslag, werkplaats en gereedschapskist tegelijk.
Een overstap op een bakfiets of scooter werkt alleen als materialen al op locatie liggen, of als de klus klein en overzichtelijk is. Bij veel bouw- en installatiewerk is dat niet zo.
Opvallend genoeg lijkt hetzelfde idee elders wel beter te lopen. Mobian, dat de deelvoertuigen aanbiedt, heeft inmiddels hubs voor zorgmedewerkers. Zij kunnen overstappen op een deelfiets. Daar is volgens betrokkenen veel meer belangstelling voor.


















































