Ondernemer doorbreekt retailmythes: 'De stenen winkel is springlevend'

Ondernemer, onderzoeker (en directeur van Strabo bv) en retailspecialist Hans van Tellingen gelooft rotsvast in de toekomst van de fysieke winkel. Daarin laat hij critici, die denken dat de samenleving alleen maar verder zal digitaliseren achter zich. Hij baseert zich op data én praktijkervaring. In gesprek met NieuwRechts maakt hij korte metten met de doemverhalen over winkelstraten. “De fysieke winkel is allesbehalve dood.” Hans wordt ook wel Mister Stenen Winkel genoemd, als auteur van de bestsellers Waarom Stenen Winkels Winnen en Retail is Mensenwerk. De term ‘stenen winkel’ komt dan ook uit zijn koker.
90 procent is nog steeds fysiek
Van Tellingen volgt het koopgedrag van Nederlanders al jaren. Hij stelt vast dat fysieke winkels nog altijd het overgrote deel van de verkopen realiseren. “90 procent van alle aankopen, kopen we fysiek in een stenen winkel. Dus slechts 10 procent van de aankopen is online, evenveel in als in 2019, vóór de periode van lockdowns. In de coronabeleidsjaren steeg het percentage wel, maar inmiddels zitten we weer op het niveau van 2019. De rek is eruit.