Brandweer slaat alarm: blussen van elektrische auto’s blijft groot probleem

Elektrische auto’s veroveren razendsnel het Nederlandse straatbeeld. Maar voor de brandweer vormen ze een groeiend hoofdpijndossier. Want een brandende stekkerauto blus je niet zomaar. “Ik heb een gebouw in vlammen zien opgaan doordat een brandende elektrische auto vijf verdiepingen onder de grond onbereikbaar was,” zegt Esther Lieben van Brandweer Nederland tegenover NU.nl.
Nederland telt inmiddels ruim een miljoen elektrische voertuigen. En die worden steeds betaalbaarder. Maar hoe meer EV’s op de weg, hoe vaker het misgaat. In 2024 steeg het aantal incidenten met elektrische voertuigen met tien procent, zo blijkt uit cijfers van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV).
Bij 221 van de 356 incidenten ging het om voertuigbranden. In een kwart van de gevallen was de accu de boosdoener. Al benadrukt het NIPV dat accubranden zeldzaam zijn. Meestal ligt het probleem bij defecte bedrading of brandstichting. Toch zijn die branden extra moeilijk te bestrijden.
Het gevaar zit diep: letterlijk. Het accupakket ligt onder in de auto en bestaat uit honderden kleine cellen. Als er één cel ontbrandt, volgt vaak een kettingreactie. De auto blijft dan branden, of vliegt later opnieuw in brand. Daarbij komen ook giftige en licht ontvlambare dampen vrij, met explosiegevaar tot gevolg.
Omdat blussen zo moeilijk is, pleit Lieben bij NU.nl voor preventieve maatregelen. Haar voorstel: elektrische auto’s verbieden in ondergrondse parkeergarages. Ze verwijst naar een incident in Enschede, waar een supermarkt werd ontruimd na brand in een EV. “Ik heb een gebouw in vlammen zien opgaan doordat een brandende elektrische auto vijf verdiepingen onder de grond onbereikbaar was.”
In de Europese Unie mogen vanaf 2035 geen nieuwe brandstofauto’s meer worden verkocht. Het aantal elektrische voertuigen zal dus alleen maar toenemen. Maar een echt effectieve, snelle en veilige blusmethode ontbreekt nog steeds.