'Queer' NOS-journalist werkte eerst bij Omroep ZWART

Sinds februari werkt Ricky Mohabbat als journalist bij de NOS, de omroep die zich afficheert als neutraal en ongebonden. Toch botst zijn publieke profilering met dat streven. In interviews hekelt Mohabbat de overwegend “witte” cultuur binnen de Nederlandse gay-scene en bekritiseert hij de "middelmatigheid van sommige witte collega’s". Eerder werkte Mohabbet voor progressieve omroepen als Omroep ZWART en BNNVARA. De vraag rijst hoe dit activistische profiel valt te rijmen met de neutraliteit die de publieke nieuwsomroep zelf hoog in het vaandel zegt te dragen.
Sinds februari 2025 is Ricky Mohabbat in dienst bij de NOS, waar hij als journalist werkt voor de publieke nieuwsomroep. Maandag publiceerde hij onder meer een artikel getiteld: “Nederlandse chirurg opereert in Gaza te midden van puin, tenten en wanhoop”. Daarmee koos hij voor een thema dat direct raakt aan een van de meest beladen internationale conflicten van dit moment, en waarvoor de NOS als publieke zender juist hoge eisen stelt aan zorgvuldigheid en neutraliteit in de berichtgeving.
Sinds die overstap naar de NOS staat Mohabbat nadrukkelijker in de schijnwerpers. Niet alleen vanwege zijn reportages, maar ook door de manier waarop hij zichzelf profileert. Zijn journalistieke werk en publieke optredens tonen een duidelijke persoonlijke missie, waarin thema’s als identiteit, diversiteit en emancipatie centraal staan. Waar de publieke omroep NOS neutraliteit en afstandelijkheid nastreeft, laat Mohabbat zich kennen als iemand die juist zijn achtergrond en overtuigingen naar voren schuift.
Sociale thema's
Mohabbat benadrukt in interviews dat hij als journalist “maatschappelijke en sociale onderwerpen” wil aankaarten. Zo maakte hij reportages rond Keti Koti en het Nederlandse slavernijverleden. In zijn eerdere werk bij FunX produceerde hij onder meer een special over Black Lives Matter, terwijl hij voor Pride TV en BNNVARA betrokken was bij programma’s over seksuele diversiteit.
In meerdere interviews gebruikt Mohabbat taal die sterk voortkomt uit de identiteitspolitiek. Hij spreekt bij het platform Hindostaans & Queer over de problemen van “niet-witte queer mensen” en stelt dat de Nederlandse gayscene “een hele witte wereld” is die “oppervlakkig” en “exotiserend” omgaat met gekleurde mannen.
Zijn academische achtergrond versterkt dit beeld. Zijn masterthesis aan de Vrije Universiteit droeg de titel: “We are here. We are queer. Get Used to It!”, aldus LinkedIn. Dit lijkt aan te sluiten bij sommige foto's op zijn Instagram-pagina. In zijn NPO 3LAB-docu Ricky The Imposter spreekt hij van een "witte norm van succes" waaraan hij wilde voldoen.
Daarnaast positioneert Mohabbat zichzelf als iemand van kleur met een missie. “Als journalist van kleur kun je niet wegkomen met middelmatigheid, zoals ik bij sommige witte collega’s zie,” zei hij in een interview met Het Parool. “Journalisten van kleur die ons voorgingen moesten knokken voor een plekje aan de tafel, maar ik wil mijn eigen tafel samenstellen.”
Achtergrond bij linkse media
De werkervaring van Mohabbat laat een duidelijke lijn zien. Hij werkte eerder voor Omroep ZWART, BNNVARA, FunX, KRO-NCRV en andere redacties die een progressieve en vaak uitgesproken links geprofileerde signatuur hebben. Bij FunX produceerde hij naast muziekprogramma’s ook inhoud rond Black Lives Matter en diversiteit. Bij BNNVARA werkte hij aan De Pride Test, en bij Omroep ZWART presenteerde hij het opinieprogramma Zoek Het Uit.
De NOS benadrukt expliciet dat zij zich inzet voor neutrale en objectieve verslaggeving. Volgens haar missie – vastgelegd als publieke taak – streeft de omroep naar de “hoogste journalistieke eisen van zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, ongebondenheid, pluriformiteit en objectiviteit”. Daarnaast kondigt de NOS in het Jaarverslag 2024 aan dat zij werkt vanuit een open en onbevangen neutraliteitsbeginsel, los van maatschappelijke visies of politieke stromingen, en zich daarmee profileert als een onafhankelijke bron in het nieuwslandschap.
Dit bericht op Instagram bekijken
Praatmee