Zonnepanelen op het spoor: D66 en CU riskeren duurder en onzekerder treinverkeer

De Statenfracties van D66 en ChristenUnie in Groningen willen zonnepanelen plaatsen tussen de spoorrails, meldt RTV Noord. Het traject Groningen-Eemshaven wordt genoemd als eerste optie. Voorstanders zien dit als innovatief en symbolisch. Maar er zijn ook grote nadelen: onderhoud wordt duurder, de panelen leveren minder stroom door hun platte ligging en trillingen kunnen het treinverkeer verstoren.
Het idee komt uit Zwitserland, waar een bedrijf eerder dit jaar panelen op het spoor installeerde. D66 zag dit op sociale media en werd enthousiast. D66-fractievoorzitter Paula Benjamins legt tegenover RTV Noord uit waarom. ‘Wij dachten: waarom doen wij niet mee? Zeker ook omdat het huidige college geen zonnepanelen meer wil op landbouwgrond. Maar waarom zou je niet de loze ruimte tussen de rails gebruiken?’
Alternatief voor kernenergie
Voorstanders zien het plan als onderdeel van een bredere energiemix. In Groningen is weinig steun voor kernenergie. D66 wil daarom ruimte houden voor innovatie. Benjamins: ‘We hebben een motie ingediend om ruimte te houden voor innovatieve energie. Niemand weet hoe de ontwikkelingen op energiegebied de komende 25 jaar zullen gaan, dus we zijn steeds op zoek naar innovatie en andere manieren van energie opwekken.’
Ook onderwijsinstellingen zouden bij een proef betrokken kunnen worden. De fractievoorzitter zegt: ‘Het is wel het ontdekken waard, als je alleen maar gaat denken dat er maar één manier is waarop het kan, dan moet je het niet doen.’
Hoge onderhoudskosten
Toch zijn er forse nadelen. Onderzoek van TÜV Rheinland toont aan dat de onderhoudsdruk sterk toeneemt. ProRail klaagt nu al over te hoge onderhoudskosten. Elk jaar moet Den Haag extra geld bijleggen. Bij zonnepanelen op het spoor moeten panelen bij elk onderhoud worden verwijderd, soms meerdere keren per jaar.
Woordvoerder Mirjam de Witte van ProRail legt uit: ‘Wij zijn vooral benieuwd naar de bevindingen die worden gedaan op het gebied van onderhoud. Kan een stopmachine er nog overheen? Hoe zit het met de bekabeling? Allemaal vragen waarvoor we naar Zwitserland kijken en daar hebben we goed contact mee.’
Onbetrouwbaar en minder rendement
Duurzaamheidsspecialist Thijs ten Brinck is ook uitgesproken kritisch tegenover Dagblad van het Noorden. Hij waarschuwt: ‘Eén zonnepaneel dat lostrilt, kan de hele spoordienstregeling in de war sturen.’ Volgens hem maakt dit treinverkeer duurder en minder betrouwbaar. Ook liggen de panelen vlak, waardoor de opbrengst lager is. Vuil en olie van treinen blijven bovendien makkelijk liggen.
Sun-Ways wil dit oplossen met borstels onder treinen, maar Ten Brinck ziet dat niet zitten: ‘Wat een borstel die met 120 km/h over zonnepanelen zoeft doet met de levensduur van de panelen doet, is leuk om eens te testen. Maar laat ze dat eerst maar doen met het Zwitserse belastinggeld, dat er nu toch al inzit.’
Praatmee