'Veel gedoe voor weinig klimaatwinst': BOVAG kraakt nieuwe heffing op brandstofauto’s

Werkgevers die hun personeel een auto met verbrandingsmotor aanbieden, gaan vanaf 2027 fors meer betalen. Het kabinet voert dan een extra heffing in bovenop de bestaande bijtelling. Alleen elektrische leaseauto’s blijven buiten schot. De maatregel komt uit de Klimaatnota van minister Sophie Hermans (VVD), maar krijgt stevige kritiek van BOVAG – geleid door partijgenoot Christianne van der Wal. Volgens de brancheorganisatie levert de heffing nauwelijks klimaatwinst op, vertelt een perswoordvoerder aan NieuwRechts.
De nieuwe regeling betekent dat werkgevers een extra eindheffing in de loonbelasting gaan betalen voor elke leaseauto met een benzine- of dieselmotor. Die komt bovenop de bestaande bijtelling van 22 procent. Het tarief bedraagt 52 procent van die 22 procent van de cataloguswaarde. In de praktijk komt dat neer op ruim 4.500 euro extra per jaar voor een auto van 40.000 euro. Werkgevers mogen deze kosten niet doorberekenen aan werknemers.


















































