Veganisme en elektrisch rijden verliezen terrein in Nederland

De populariteit van een volledig vegan of vegetarisch leven neemt af. Dat blijkt uit de nieuwste Monitor Duurzaam Leven, een tweejaarlijkse steekproef onder ruim vierduizend Nederlanders. Volgens Milieu Centraal en Motivaction is vooral de kleine groep die helemaal afziet van vlees of dierlijke producten fors gekrompen tussen 2023 en 2025.
De cijfers laten een opvallende trendbreuk zien. In 2023 zei 5 procent vegetarisch te leven. Dit jaar is dat gedaald naar 3 procent. Het aantal veganisten keldert zelfs van 2 naar 0,5 procent. In 2021 lagen de percentages nog lager, maar de terugval van de laatste twee jaar is duidelijk. Volgens onderzoekers staan veel Nederlanders wel open voor minder vlees, maar willen ze niet volledig overstappen.
Ondertussen blijft een kwart van de bevolking maximaal drie dagen per week vlees eten. Meer dan de helft staat open om minder vaak rundvlees te gebruiken. Voor veel Nederlanders blijft het echter bij voornemens. De bereidheid om radicaal te veranderen lijkt af te nemen.
Ook op het gebied van mobiliteit tekent zich een vergelijkbare trend af. Elektrisch rijden wordt in de praktijk populairder. Het aantal bestuurders met een elektrische auto verdubbelde van 3 naar 6 procent. Maar de bereidheid om over te stappen loopt juist terug. In 2023 stond 51 procent open voor een elektrische auto. Dit jaar is dat gedaald naar 44 procent.
Strategisch gedragsonderzoeker Judith Roumen van Milieu Centraal noemt tegenover het AD het ’Musk-effect’ als mogelijke verklaring. De politieke optredens van Tesla-topman Elon Musk zouden de aantrekkingskracht van zijn merk hebben verzwakt. Ook de aandacht voor milieu-impact van accu’s speelt volgens haar mogelijk mee.





















































