Kabinet wil minder ruimte voor nieuwe islamitische scholen

In 2026 gaan veertien nieuwe basisscholen in Nederland open. Negen daarvan zijn islamitisch. Nog nooit eerder kwamen er in één jaar zoveel islamitische scholen bij. Volgens demissionair staatssecretaris voor Funderend Onderwijs en Emancipatie Mariëlle Paul is dat geen toeval. Ze wijst naar de wet Meer ruimte voor nieuwe scholen, die sinds 2021 van kracht is.
“Artikel 23 van onze grondwet geeft ons vrijheid van onderwijs. Dat artikel moeten we moderniseren,” zegt Paul in het programma Sven op 1 – Zomereditie.
Sinds de invoering van de wet 'Meer ruimte voor nieuwe scholen' zijn er veel islamitische scholen bijgekomen. Werkt dat segregatie in de hand? @StasOCW Mariëlle Paul: "Artikel 23 van onze grondwet geeft ons vrijheid van onderwijs. Dat artikel moeten we moderniseren." #WNL pic.twitter.com/hFQdFhNQnL
— Sven op 1 (@Sven_op_1) August 14, 2025
Sneller stichten, meer druk
De wet maakt het eenvoudiger om een school te starten. Wie tweehonderd digitale steunbetuigingen van ouders weet te verzamelen, kan aan de slag. Islamitische scholen blijken hierin bijzonder effectief. Paul begrijpt de groei deels: “Er is een groeiende groep islamitische kinderen. Op basis daarvan vind ik het niet verrassend.”
Maar de staatssecretaris ziet ook keerzijden. “Ze groeien in een bepaalde bubbel op, dus moderniseer artikel 23 van de grondwet. Het zou goed zijn als kinderen veel meer samen naar school gaan. Dat kan alleen als je uiteindelijk iets wil doen aan de ruimte die nu hiervoor is.”
Goede bedoeling, verkeerd effect
Volgens Paul was de wet goedbedoeld, maar pakt hij verkeerd uit. “Het is met goede intenties in het leven geroepen. Het idee was dat er ruimte zou zijn voor onderwijskundige vernieuwingen. Maar ik denk dat er onvoldoende is nagedacht over wat de wet doet in termen van segregatie en in termen van beslag leggen op middelen en mensen. Het lerarentekort en onderwijshuisvesting zijn belangrijke thema’s in dit dossier.”
Ze benadrukt dat het onderwijs al onder zware druk staat. “Er ligt al heel veel druk op het onderwijs als je kijkt naar het lerarentekort en onderwijshuisvesting. Deze wet vergroot die druk alleen maar.” Normaal gesproken wordt een wet na vijf jaar geëvalueerd. “Maar ik heb de evaluatie naar voren gehaald, omdat men zich zorgen maakt over de druk van deze wet op het onderwijs in hun gemeente.”
Praatmee