Italiaans parlement stelt grenzen aan seksuele voorlichting op school

Het Italiaanse parlement heeft een ingrijpende hervorming van het onderwijsstelsel aangenomen. De nieuwe wet legt vast dat seksuele en emotionele vorming alleen nog mag plaatsvinden in het voortgezet onderwijs en uitsluitend met voorafgaande, geïnformeerde toestemming van ouders. In de kleuter- en basisschool blijft seksuele voorlichting volledig verboden.
Het goedgekeurde wetsartikel verplicht scholen om ouders ruim van tevoren te informeren over de thema’s die worden behandeld en het lesmateriaal dat daarbij wordt gebruikt. Pas na die toelichting kunnen ouders beslissen of hun kind wel of niet deelneemt, melden Italiaanse media. Volgens de wetgevers is dit een manier om het grondwettelijk recht van ouders op opvoeding “conform hun waarden” te versterken.
Rossano Sasso, Lega-woordvoerder in de Commissie Cultuur, Wetenschap en Onderwijs, benadrukte dat de wet geen einde maakt aan seksuele voorlichting. Hij stelde dat de hervorming nodig is om het onderwijs inhoudelijk te beschermen. “Het is juist dat er met jongeren wordt gesproken over seksueel overdraagbare aandoeningen of ongewenste zwangerschappen, maar zonder van de klaslokalen ruimtes voor indoctrinatie te maken,” zei hij.
Daarna wees hij op de groepen die volgens hem niet thuishoren in het basisonderwijs. “Wat we willen voorkomen zijn de ideologische verdraaiingen die links wil: trans-activisten, dragqueens of pornografische acteurs zonder pedagogische opleiding die met kinderen praten over fluïde gender of draagmoederschap.”
Ministerie wil ‘verantwoordelijke affectieve vorming’
Onderwijsminister Giuseppe Valditara geeft aan dat de regering werkt aan nieuwe richtlijnen. Die zullen draaien om preventie, wederzijds respect en duidelijke informatie, maar zonder politieke agenda’s. Volgens hem moet onderwijs over relaties en seksualiteit aansluiten bij wetenschappelijke feiten en ontwikkelingsleeftijden, en niet bij maatschappelijke campagnes van belangengroepen.
De regering ziet de hervorming als een poging om scholen weer “neutraal en pedagogisch” te maken, in plaats van een plek voor sociale experimenten.
Italië staat niet op zichzelf. In meerdere landen in Midden- en Oost-Europa is wetgeving aangenomen om lhbti-campagnes en gendereducatie op scholen te beperken. Bulgarije, Hongarije en Slowakije hebben eerder regels ingevoerd die alleen het biologische geslacht erkennen in onderwijs aan minderjarigen en de toegang tot seksuele en gendergerelateerde content sterk inperken. Rome schaart zich nu in dat rijtje.

























































