Onze jongeren laten zich niet indoctrineren door DPG Media
Deze week werd bekend dat DPG Media alle jongeren gaat trakteren op een gratis krantenabonnement. Een sympathiek gebaar, zo lijkt het. In werkelijkheid is het een poging om de laatste onafhankelijke generatie opnieuw te vormen naar het linkse mediabeeld. Jongeren tussen 16 en 25 krijgen onbeperkte toegang tot alle DPG-titels — van de Volkskrant tot AD en Trouw. Officieel “om nepnieuws te bestrijden”. In feite om hun wereldbeeld te sturen. Wie de informatietoevoer controleert, controleert het denken. En DPG heeft die macht bijna volledig in handen.
Volgens DPG is het allemaal idealistisch bedoeld: jongeren zouden te vatbaar zijn voor misleiding, te onervaren om feiten van meningen te onderscheiden. Hun missie? De jeugd weer “mediawijs” maken met kwaliteitsjournalistiek. Klinkt nobel, maar het is natuurlijk onzin. Dit gaat niet over mediawijsheid, maar over beïnvloeding. Het gaat om studenten die hun nieuws liever zélf kiezen dan laten voorkauwen door een ideologisch miljardenbedrijf dat voorschrijft hoe er binnen de lijntjes moet worden gedacht.