DPG Media trakteert studenten op gratis krantenabonnement in strijd tegen 'nepnieuws'

DPG Media stelt vanaf deze week gratis digitale abonnementen beschikbaar aan alle Nederlandse studenten tussen 16 en 25 jaar. Het mediaconcern wil met de actie jongeren beter toegang geven tot nieuws en de kloof tussen jongeren en kwaliteitsjournalistiek verkleinen. Maar achter het sympathieke initiatief klinken ook zorgen: DPG heeft inmiddels een bijna-monopolie op de Nederlandse mediamarkt en krijgt bovendien steun vanuit Brussel.
Het plan werd dinsdag afgetrapt op het Mediacollege in Amsterdam en Hogeschool Windesheim in Zwolle. Studenten kunnen zich vanaf 14 oktober aanmelden met hun studentenpas en krijgen dan digitale toegang tot alle elf landelijke en regionale nieuwsmerken van DPG, waaronder de Volkskrant, Trouw, AD, Het Parool en NU.nl. Ook in België wordt het programma uitgerold, met gratis toegang tot HLN/Het Laatste Nieuws en De Morgen.
Volgens topman Erik Roddenhof is het doel om jongeren weer in contact te brengen met betrouwbare journalistiek. “Het gros van de jongeren komt voornamelijk met nieuws in contact via social media waar het bulkt van fake news en waarvan bewezen is dat jongeren deze moeilijk of niet kunnen onderscheiden van feiten,” zegt hij in een persverklaring.
DPG noemt het initiatief een investering in mediawijsheid. “Goed geïnformeerde jongeren staan sterker en kritischer in het leven,” aldus Roddenhof. “We hopen met dit initiatief de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen door het nieuws kosteloos aan studenten aan te bieden.”rdt het programma uitgerold, met gratis toegang tot HLN/Het Laatste Nieuws en De Morgen.
Veel macht in één hand
DPG Media is al jaren veruit de grootste speler op de Nederlandse mediamarkt. Het concern bezit niet alleen grote dagbladen en nieuwssites, maar ook tijdschriften, radiostations en sinds kort ook RTL Nederland met RTL Nieuws en Videoland.
Mediaonderzoekers en journalisten vrezen dat één bedrijf zo veel invloed heeft op wat Nederlanders lezen, horen en zien. De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) waarschuwde eerder voor “een situatie waarin één speler het overgrote deel van de mediamarkt beheerst.”
Volgens onderzoek van Follow the Money zouden redacties binnen DPG soms worden teruggefloten na te kritische publicaties. Hoewel DPG dat ontkent, zeggen insiders dat hoofdredacteuren “meer rekening moeten houden met de commerciële belangen van het moederbedrijf.”
Europese steun roept vragen op
Daar komt bij dat DPG Media de afgelopen jaren miljoenen euro's aan Europese subsidies en leningen kreeg via de Europese Investeringsbank. Officieel ging dat geld naar ‘digitale innovatie’, waaronder het advertentieplatform Trusted Web — een systeem dat gebruikersdata verzamelt en koppelt aan tientallen andere DPG-merken en partners.
Die werkwijze leverde DPG in 2024 de Big Brother Award op van Bits of Freedom. Volgens onderzoeker Rejo Zenger “gedraagt DPG zich steeds meer als een techbedrijf dat enorme hoeveelheden data verzamelt, zonder voldoende transparantie of toestemming.”
De exacte voorwaarden van de Europese steun blijven geheim. Brussel weigert openheid te geven over de subsidiedeals vanwege “bescherming van commerciële belangen”, bleek na een openbaarmakingsverzoek van NieuwRechts.
Door de groei van DPG en concurrent Mediahuis ligt inmiddels zo’n 90 procent van de Nederlandse krantenmarkt in handen van slechts twee bedrijven. Het resterende deel bestaat grotendeels uit door de overheid of de EU gesubsidieerde media, zoals de NPO en regionale omroepen.