Britse gemeenten laten airco’s verwijderen vanwege klimaatregels

Lokale overheden in Engeland laten airconditioning-apparaten van woningen verwijderen. De apparaten zouden in strijd zijn met klimaatbeleid en lokale regels. Dat meldt The Daily Telegraph op basis van meerdere voorbeelden.
In Engeland heeft slechts drie procent van de huizen airconditioning. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten ligt dat aandeel rond de negentig procent. In Nederland schat Milieucentraal dat inmiddels ongeveer dertig procent van de woningen een vorm van airco heeft.
Een van de voorbeelden komt uit Noord-Londen. Daar moest een inwoner twee airco-units aan de achterkant van zijn woning per direct verwijderen. Volgens een woordvoerder van de gemeente was er “geen enkele reden” voor extra verkoeling. De apparaten zouden in strijd zijn met “het beleid”. De bewoner ging in beroep, maar kreeg geen gelijk. Hij kreeg te horen dat hij de balkondeuren moest openen voor “natuurlijke ventilatie”.
In een andere zaak moest een burger eveneens airco-apparaten verwijderen. Volgens een inspecteur speelde mee dat er in de woning geen plafondventilatoren aanwezig waren. Ook airco-installateurs zeggen tegen The Daily Telegraph dat zij op meerdere plekken in de stad vrijwel nieuwe installaties moesten weghalen. De eigenaren waren door de gemeente aangeschreven.
Veel ambtenaren verwijzen naar een plan van de burgemeester van Londen uit 2021. Daarin staat dat airco’s “zoveel mogelijk voorkomen moeten worden”.





















































