De afgelopen twaalf jaar zijn er bij de bouw van de stadions in Qatar duizenden arbeiders gestorven. Vorig jaar schreef The Guardian dat het ging om zo'n 6.500 slachtoffers, hoewel de krant ook de bouwvakkers meenam die betrokken waren geweest bij de aanleg van wegen en hotels. De arbeidsmigranten komen uit landen als Pakistan, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, maar ook de Filipijnen en Kenia.
Over dit hoge dodenaantal is al veel te doen geweest. Vorige maand erkende supermarktketen Jumbo al "dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK voetbal in Qatar". Daarom heeft Jumbo naar eigen zeggen "een zorgvuldige afweging gemaakt, ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het Oranjegevoel vóór en tijdens het WK voetbal".
Deze afweging heeft niet even goed uitgepakt, blijkt uit de nieuwe reclamespot. Bouwvakkers hossen samen met bekende Nederlanders op een steiger en een bouwplaats. De reclame zou dienen als één van de grote acties van Jumbo rond dit WK in Qatar. Maar nu is het al van de buis gehaald, onder druk van verontwaardigde burgers en mensenrechtenorganisaties.
"Het is een schandalige en beledigende reclame," zegt Jan Kooy van Hum Rights Watch. "Het is waanzinnig. Ze hebben bij Jumbo toch Google? Dan krijg je meteen artikelen over mensen die de afgelopen twaalf jaar zijn gestorven bij de bouw van de infrastructuur voor dit WK in Qatar." Amnesty-woordvoerder Ruud Bosgraaf spreekt bij ANP over "een verkeerd soort lolligheid".
In de Tweede Kamer sprak Caroline van der Plas nog de hoop uit dat ook het kabinet niet naar Qatar afreist.