'Hoer': leraressen gebukt onder pestgedrag van moslimscholieren
Vrouwelijke leerkrachten worden steeds vaker geïntimideerd door islamitische en reactionaire leerlingen in het Vlaamse onderwijs. Docenten worden geconfronteerd met beledigingen, seksuele opmerkingen en zelfs fysiek geweld. Dit blijkt uit een onderzoek van Het Laatste Nieuws (HLN), waarbij 19 leerkrachten uit heel Vlaanderen hun ervaringen deelden.
Een leerkracht die al twintig jaar lesgeeft aan een middelbare school in Antwerpen, is tegenwoordig bang om les te geven met gesloten deuren. “Het is in de laatste vijf jaar veel erger geworden,” zegt ze bij HLN. “Vandaag zijn het geen incidenten meer, maar een doorgedreven overtuiging. Het gaat vaak over verbale manipulatie. Ik wil dat voorbijgangers op de gang kunnen horen wat in mijn klas gezegd wordt, zodat er getuigen zijn.”
Andere leerkrachten herkennen dit beeld. Ze zien dat jongens hen proberen te ondermijnen of seksistisch bejegenen. “Een leerling zei tegen mij: ‘Uw borsten passen mooi in dat bloesje’,” vertelt een Antwerpse leerkracht bij HLN. “Dat is seksuele intimidatie.” Een lesbische leerkracht kreeg vorig jaar zelfs een vuistslag naast haar gezicht. Ook gevallen van Jodenhaat zijn bekend.
Het aantal meldingen van dergelijk gedrag is fors toegenomen, vertelt schooldirecteur Karin Heremans bij HLN. Voor de coronaperiode ging het nog om drie of vier meldingen per jaar, maar nu zijn het er meerdere per dag. Deze druk op vrouwelijke leerkrachten heeft vergaande gevolgen. Sommigen overwegen zelfs het onderwijs te verlaten, ondanks het grote lerarentekort in Vlaanderen.
Invloed van islam?
Volgens HLN maken jongeren met islamitische en met reactionaire achtergronden zich 'even vaak' schuldig aan dit gedrag. Een grote inspirator zou Andrew Tate zijn. Maar Federaal Kamerlid Sam van Rooy (Vlaams Belang) vermoedt dat de invloed van de islam wordt gebagatelliseerd in het onderzoeksartikel.
'De vele voorbeelden die in de HLN-reportage worden aangehaald, geven aan: het gaat niet louter, maar wel vooral om moslimleerlingen', analyseert hij op X. 'De politiek-incorrecte conclusie is uiteraard, dat als de islamisering van onze onderwijs niet wordt gestopt, er uiteindelijk geen (niet-islamitische) vrouwelijke leerkrachten meer zullen kunnen lesgeven.'
In een recente column bij NieuwRechts gaat Van Rooy hierop verder in. 'We zijn vandaag aanbeland in een soort nieuwe mei ’68-achtige sfeer: de progressieve slinger is zover doorgeslagen, niet het minst wat de genderideologie betreft (zie bijvoorbeeld recent nog de discussie over bokser Imane Khelif), dat sommige rechts-conservatieve jongeren de slinger opnieuw willen laten doorslaan naar de andere kant. Zij haken dan hun wagonnetje aan bij de al dan niet tot de islam bekeerde Andrew Tates van deze wereld, of bij de islam zelf. Ook de oorlog Israël-Hamas/Hezbollah/Iran speelt hierin een katalyserende rol, omdat bepaalde rechts-conservatieve jongeren en moslimjongeren helaas niet zelden ook het antisemitische complotdenken delen.'
'Shariapolitie' en Jodenhaat in onderwijs
Onlangs berichtte NieuwRechts over de islamisering van het basis- en middelbare onderwijs in West-Europese landen. Zo zijn er in Duitsland en Oostenrijk gevallen gemeld van een 'shariapolitie' op school: strenggelovige islamitische leerlingen die hun orthodoxe leefregels opleggen aan hun schoolgenoten en docenten. Dit gaat gepaard met pestgedrag en groepsdruk. Wie weigert, moet gestenigd worden. Daarom bekeren sommige Duitse tieners die zich uit angst tot de islam, concludeert het KFN-instituut in een onderzoek. Op een andere Duitse school worden niet-islamitische leerlingen gedwongen om mee te doen aan de Ramadan.
Ook in Nederland neemt de acceptatie van homoseksualiteit onder middelbare scholieren, blijkt uit recente cijfers van de GGD Gezondheidsmonitor. In verschillende regio's, waaronder Amsterdam en de Gooi en Vechtstreek, is een forse daling waargenomen. Als oorzaak hiervoor wijzen leraren onder meer naar de invloed van Andrew Tate op sociale media. Maar PVV-leider Geert Wilders vermoedt een andere reden. 'Hoe zou dat nou komen?' reageerde hij eerder dit jaar.
In Wenen is het aantal islamitische basisschoolleerlingen gestegen tot 35 procent, waardoor deze groep nu de grootste religieuze gemeenschap binnen het basisonderwijs vormt. Hierdoor neemt ook de onverdraagzaamheid naar joden, homo's en vrouwenrechten toe, blijkt uit recent onderzoek. Daarom roept een sociaal wetenschapper op tot verplichte schoollessen in democratie en westerse waarden.
Wenen is lang niet de enige stad met een cultureel diverse demografie. Zo zijn de autochtone inwoners van de Zweedse stad Malmö al sinds 2014 in de minderheid. Onder scholieren en studenten (10-24 jaar) heeft zelfs tweederde (68 procent) een migratieachtergrond. Dit aandeel neemt elk jaar toe. Ondertussen onthult ander onderzoek dat Zweedse jongeren met een migratieachtergrond maar liefst 3,2 keer zoveel kans hebben om strafbare feiten te plegen.