De meeste EU-gebouwen staan momenteel in Brussel, maar omdat deze gebouwen hebben een flinke renovatie nodig die kan oplopen tot honderden miljoenen euro's. Daarom ziet Frankrijk maar al te graag dat Straatsburg de nieuwe Europese hoofdstad wordt, meldt De Telegraaf. Dit is niet zomaar: het Europese Parlement vergadert nu al deels in Brussel, deels in Straatsburg.
In het kader hiervan heeft Frankrijk een driejarig contract afgesloten met luchtvaartmaatschappij Amelia (vorig jaar was het nog Air France-KLM), om zo de bereikbaarheid van Straatsburg te vergroten. Vier keer per dag (twee retourvluchten) gaat er een speciaal vliegtuig tussen Amsterdam en Straatsburg voor EU-medewerkers.
Deze vluchten zijn echter erg verlieslijdend, omdat er soms maar vijftien EU-medewerkers in een vliegtuig zitten. Daarom is luchtvaartmaatschappij Amelia in totaal al bijna vier miljoen aan subsidiegeld toegestopt om de vluchten alsnog te laten voeren. Dit blijkt uit onderzoek van De Telegraaf.
Sterker nog: voor EU-ambentaren is er zelfs een 'financiële prikkel', meldt De Telegraaf. Zij kunnen hun vliegkaartje declareren bij het EU-reisbureau voor het goedkoopste tarief. Wie voor een langere treinreis kiest, moet "de meerkosten zelf betalen", bevestigt een woordvoerder aan De Telegraaf. En wie met een auto wil gaan, moet zelfs speciale toestemming vragen.
De Europese Unie zegt binnenkort de reisregels te willen gaan herzien in het kader van verduurzaming. Eerder bleek al bij een FD-artikel dat de Nederlandse cultuursector graag wil verduurzamen, terwijl museummedewerkers veel blijven vliegen.